Kansainvälinen yhteisöllisyys ja arvon yhteisluominen osana jälleenmyyjien asiakaskokemusta
Niemi, Hanna (2023)
Niemi, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038717
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimeksiantajan jälleenmyynnin asiakaskokemusta yhteisöllisyyden ja arvon luomisen teemat huomioiden. Opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisena kehitysprosessina, jossa kehittämismenetelmänä on käytetty palvelumuotoilua. Työn toimeksiantajana toimi TAUKO Magazine, joka on vuonna 2021 perustettu kansainvälisillä markkinoilla toimiva ompeluun keskittyvä printtilehti. TAUKO on aktiivisesti yhteydessä globaalin ompeluyhteisön ja jälleenmyyjäverkostonsa kanssa ja osa nousevaa vastuullisen tee-se-itse kulttuurin ilmiötä.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään arvon muodostumiseen B2B yhteyksissä, käsityöyhteisöllisyyden erityispiirteisiin, että sosiaaliseen mediaan yhteisöjen rakentumisen välineenä, kuljettaen mukana digitalisaation näkökulmaa B2B toiminnassa.
Kehittämisprosessi noudatteli palvelumuotoilun tuplatimanttimallia ottaen lisäksi huomioon lehtialalle tyypillisen syklisyyden sekä toimeksiantajan ketterän yrityskulttuurin. Menetelminä tiedonkeruussa käytettiin kyselyä, jälleenmyyjille tehtäviä teemahaastatteluja, Benchmark-vertailua sekä osallistuvaa havainnointia. Aineistoa analysoitiin induktiivista päättely hyödyntäen käyttäen SWOT-analyysia sekä luomalla myyntisyklin asiakaspolku. Ideointia tehtiin Brainstorming-menetelmää käyttäen ja ideoita testattiin kokeilemalla niitä käytännössä matalalla kynnyksellä.
Työn tuloksena syntyi kolme testattua ideaa, joista yksi keskittyy tuotteen tilaus- ja toimitusprosessiin (Faire-alustan käyttöönotto), toinen näkyvyyden lisäämiseen yhteisössä (Make & Share kampanjakonsepti) ja kolmas on uusi jälleenmyyjien kanssa tehtävän yhteistyön tekemisen tapa (Community-listaus). Lisäksi tuloksena voidaan pitää ajatusta myyntisyklisestä kehittämisestä ja palvelumuotoilun menetelmien tutuksi tekemistä TAUKO:n työympäristössä, sekä katsausta kansainvälisen ompeluyhteisöllisyyden maailmaan.
Jatkokehittämisideoita ovat myyntisyklisen kehittämisen tavan vieminen jälleenmyynnistä myös muille yrityksen liiketoiminnan osa-alueille sekä prosessin aikana luotujen ja testattujen konseptien kehittäminen edelleen. Laajemmassa kuvassa kiinnostava jatkotutkimuksen aihe olisi jälleenmyynnin ja virtuaalisen yhteisöllisyyden tuoman arvon mittaaminen sekä vastuullisuuden teemojen tutkiminen tee-se-itse toiminnan ympärille keskittyvien B2B yritysten toiminnassa.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään arvon muodostumiseen B2B yhteyksissä, käsityöyhteisöllisyyden erityispiirteisiin, että sosiaaliseen mediaan yhteisöjen rakentumisen välineenä, kuljettaen mukana digitalisaation näkökulmaa B2B toiminnassa.
Kehittämisprosessi noudatteli palvelumuotoilun tuplatimanttimallia ottaen lisäksi huomioon lehtialalle tyypillisen syklisyyden sekä toimeksiantajan ketterän yrityskulttuurin. Menetelminä tiedonkeruussa käytettiin kyselyä, jälleenmyyjille tehtäviä teemahaastatteluja, Benchmark-vertailua sekä osallistuvaa havainnointia. Aineistoa analysoitiin induktiivista päättely hyödyntäen käyttäen SWOT-analyysia sekä luomalla myyntisyklin asiakaspolku. Ideointia tehtiin Brainstorming-menetelmää käyttäen ja ideoita testattiin kokeilemalla niitä käytännössä matalalla kynnyksellä.
Työn tuloksena syntyi kolme testattua ideaa, joista yksi keskittyy tuotteen tilaus- ja toimitusprosessiin (Faire-alustan käyttöönotto), toinen näkyvyyden lisäämiseen yhteisössä (Make & Share kampanjakonsepti) ja kolmas on uusi jälleenmyyjien kanssa tehtävän yhteistyön tekemisen tapa (Community-listaus). Lisäksi tuloksena voidaan pitää ajatusta myyntisyklisestä kehittämisestä ja palvelumuotoilun menetelmien tutuksi tekemistä TAUKO:n työympäristössä, sekä katsausta kansainvälisen ompeluyhteisöllisyyden maailmaan.
Jatkokehittämisideoita ovat myyntisyklisen kehittämisen tavan vieminen jälleenmyynnistä myös muille yrityksen liiketoiminnan osa-alueille sekä prosessin aikana luotujen ja testattujen konseptien kehittäminen edelleen. Laajemmassa kuvassa kiinnostava jatkotutkimuksen aihe olisi jälleenmyynnin ja virtuaalisen yhteisöllisyyden tuoman arvon mittaaminen sekä vastuullisuuden teemojen tutkiminen tee-se-itse toiminnan ympärille keskittyvien B2B yritysten toiminnassa.