Näytä suppeat kuvailutiedot

Lasten liikenneturva - turvaistuinten ostopäätökseen vaikuttavat tekijät

Kiiski, Sanni (2014)

dc.contributor.authorKiiski, Sanni
dc.date.accessioned2014-11-14T05:59:48Z
dc.date.available2014-11-14T05:59:48Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2014111315638
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/81774
dc.description.abstractTämän tutkimuksen aiheena on lasten turvaistuimen ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Työ on toteutettu toimeksiantona lastentarvikkeiden erikoisliikkeelle A-T Lastenturvalle. Työn tarkoitus on avata turvaistuinta ostavien asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja näin auttaa myyjiä antamaan asiakkaille madollisimman hyvää palvelua ja neuvoja turvaistuinten ostossa. Työn teoriaosassa käydään läpi turvaistuimiin liittyviä keskeisiä seikkoja, kuten lakeja, standardeja ja kiinnitystapoja. Lisäksi tutkitaan kuluttajan ostokäyttäytymistä ja ostopäätösprosessiin vaikuttavia asioita. Tutkimus toteutettiin A-T Lastenturvan myymälässä järjestettävällä kyselyllä, johon myymälän asiakkaat vastasivat kassatiskillä. Kyselyssä selvitettiin ostopäätösprossiin vaikuttavia asioita, kuten tiedonhankinnan kanavia, tärkeimpiä istuimen ominaisuuksia ja sitä, kuka perheessä päätöksen tekee. Lisäksi tiedusteltiin sitä, ovatko asiakkaat nähneet tilanteita, joissa laki tai suositukset eivät toteudu Tutkimustulosten mukaan Autoliiton sivut ja myymälän myyjät ovat avainasemassa tiedonjakajina. Istuimen valintaan vaikuttavista ominaisuuksista tärkeimmäksi osoittautuu istuimen sopivuus autoon ja tärkeänä tekijänä valinnassa pidetään myös asiantuntevaa apua ostotilanteessa. Myös tiedonhaun ja testien tutkimisen huomataan vaikuttavan siihen mitä ominaisuuksia pidetään tärkeänä. Tulosten perusteella myyjien pitäisi ottaa vankka asiantuntijan rooli, sillä myyjien tiedolla on vaikutusta ja asiakas hyötyy myyjän avusta enemmän, kuin tutkimalla turvaistuinasioita yksin. Mitä enemmän monipuolista tietoa kuluttaja saa, sitä todennäköisimmin asiakas päätyy turvalliseen istuimeen.fi
dc.description.abstractThis study investigates the main causes affecting the purchasing decision process. This thesis was commissioned by A-T Lastenturva. The aim was to examine factors influencing the buying process when purchasing a safety seat for a child and also to help employees to provide the best service and assistance to a client buying a safety seat. In the empirical part the main points regarding safety seats and the legislation, standards and different ways to attach a seat are discussed. The purchasing behavior and factors affecting the purchasing decision process are also investigated. A survey was conducted with the customers at the A-T Lastenturva shop. The data were collected by means of a questionnaire including questions on the factors affecting the purchasing decision process such as information search, evaluation of alternatives and who makes the final purchasing decision in the family. The survey also inquired whether the customer has been faced with situations in which the rules and regulations are not followed. The results reveal that the internet pages of the Automobile and touring Club of Finland and the vendor of the shop are in a key position in sharing information. The most important feature affecting the choice of safety seat seems to be how the safety seat fits in the car. Moreover, professional assistance in the purchasing decision process is also important. Additionally, the information search and knowledge of safety seat tests also affected the ways of perceiving which features would be important when choosing the final product. According to the results, the vendors should take a strong stance as experts since their knowledge has an impact on the decisionmaking and the customer benefits more of the assistance of a professional than when independently searching for safety seat issues. The more versatile information the customers receive, the more likely they will end up buying a safe seat for their child.en
dc.language.isofin
dc.publisherHAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleLasten liikenneturva - turvaistuinten ostopäätökseen vaikuttavat tekijätfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/440
dc.organizationHAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
dc.keywordlasten liikenneturvallisuus
dc.keywordturvaistuimet
dc.keywordostokäyttäytyminen
dc.keywordostopäätösprosessi
dc.contributor.organizationHAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
dc.subject.degreeprogramfi=Matkailu|sv=Turism|en=Tourism|
dc.subject.disciplineMatkailun koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot