Myyntilaskutusprosessin kehittäminen ja uuden laskutusjärjestelmän käyttöönotto
Poikkimäki, Tanja (2010)
Poikkimäki, Tanja
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401221662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401221662
Tiivistelmä
Taitoprofiilit Oy on vuonna 2004 perustettu yksityinen koulutusalan yritys, joka tuottaa koulutuspalveluja lähinnä työhallinnolle. Opinnäytetyön aiheena on Taitoprofiilit Oy:n myyntilaskutusprosessin kehittäminen ja uuden laskutusjärjestelmän käyttöönotto. Kehittämisprojekti liittyi laajempaan kehittämishankkeeseen, jonka taustalla oli yrityskauppa ja taloushallinnon uudelleenorganisointi. Myyntilaskutusprosessi jäi ulkoistuksen ulkopuolelle, Uuden laskutusjärjestelmän käyttöönotolla myyntilaskutusprosessi saatiin integroitua uudelleen organisoituun taloushallintoon. Luoteeltaan opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämisprojekti.
Tavoitteena oli myös löytää uusia toimintatapoja, joilla koulutusten myyntilaskutusprosessi saataisiin toimivammaksi, sujuvammaksi ja kustannustehokkaammakSi. Asiakaslähtöisyyttä haluttiin myös parantaa toiminnassa.
Teoriataustaa taloushallintoon, ulkoistukseen ja myyntilaskutukseen sekä yrityskauppaan liittyviin asioihin haettiin aiheita käsittelevästä kirjallisuudesta ja internetistä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin myös osallistuvaa havainnointia.
Taitoprofiilien talousasioiden hoidossa oli paljon parannettavaa ennen muutosprosessia. Muutosten jälkeen yrityksen taloudenhoidon voidaan katsoa olevan paremmalla tasolla. Taloushallinnosta saadaan tarkempaa tietoa päätöksenteon tueksi.
Asiakkaan näkökulmasta parannusta tuli muun muassa siihen, että laskut ja raportit saadaan nopeammin asiakkaalle koulutuksen päätyttyä. Asiakkaiden on myös mahdollista seurata koulutusten etenemistä ja koulutuksiin liittyviä tietoja reaaliaikaisesti projektihallinnon palvelusta.
Tavoitteena oli myös löytää uusia toimintatapoja, joilla koulutusten myyntilaskutusprosessi saataisiin toimivammaksi, sujuvammaksi ja kustannustehokkaammakSi. Asiakaslähtöisyyttä haluttiin myös parantaa toiminnassa.
Teoriataustaa taloushallintoon, ulkoistukseen ja myyntilaskutukseen sekä yrityskauppaan liittyviin asioihin haettiin aiheita käsittelevästä kirjallisuudesta ja internetistä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin myös osallistuvaa havainnointia.
Taitoprofiilien talousasioiden hoidossa oli paljon parannettavaa ennen muutosprosessia. Muutosten jälkeen yrityksen taloudenhoidon voidaan katsoa olevan paremmalla tasolla. Taloushallinnosta saadaan tarkempaa tietoa päätöksenteon tueksi.
Asiakkaan näkökulmasta parannusta tuli muun muassa siihen, että laskut ja raportit saadaan nopeammin asiakkaalle koulutuksen päätyttyä. Asiakkaiden on myös mahdollista seurata koulutusten etenemistä ja koulutuksiin liittyviä tietoja reaaliaikaisesti projektihallinnon palvelusta.