Höpsistä pussiin -peli kielen kehityksen tukena
Karjalainen, Antti; Kajan, Katariina; Kauppinen, Jenni (2014)
Karjalainen, Antti
Kajan, Katariina
Kauppinen, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515261
Tiivistelmä
Lasten kielen kehityksen tukemista pidetään tärkeänä ja siihen kiinnitetään entistä enemmän huomiota. Kielen kehitystä tukemalla mahdollistetaan lapsen vuorovaikutus muiden kanssa ja annetaan lapselle mahdollisuus itsensä ilmaisuun. Oppimispeleillä voi motivoida lasta oppimaan esimerkiksi kielellistä hahmottamista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä peli kasvattajien työvälineeksi 5-6–vuotiaiden lasten kielen kehityksen tukemiseen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Höpsistä pussiin –peli, jonka tavoitteena on tukea lasten kielellistä kehitystä innostavalla ja motivoivalla tavalla sekä toimia kasvattajien työvälineenä lasten kielen kehityksen tukemisessa. Peliä on tarkoitus pelata yhteistyössä toisia pelaajia auttaen, joten siinä ei ole voittajia eikä häviäjiä.
Höpsistä pussiin –peli sisältää riimittely-, suujumppa- ja tavutusteemat. Teemojen valinnassa pyrimme sisällyttämään peliin mahdollisimman monipuolisia kielen kehitystä tukevia harjoituksia. Jokaisesta pelin teemasta muodostuu palapeli, jonka kuvitus liittyy kyseisen teeman harjoituksiin. Peliä testattiin Keravan kaupungin Lapilan päiväkodissa esikouluryhmässä ja 3-5-vuotiaiden ryhmässä. Tutkimusaineiston keruu tehtiin videoimalla pelihetket ja haastattelemalla pelihetkiä ohjanneita kasvattajia.
Peliä arvioitiin videomateriaalin ja teemahaastattelun avulla. Kasvattajien haastattelulla pyrimme saamaan vastauksia pelin käytännön toimivuudesta, kehitystarpeista ja toimivuudesta kielen kehityksen tukemisen välineenä. Haastattelun pohjalta saatu palaute oli pääosin positiivista ja sisälsi myös kehittämisidean. Kasvattajien mukaan pelin pelaaminen kehittää lasten kuuntelutaitoja ja kielen kehityksen eri osa-alueita. Lisäksi peli koettiin helppokäyttöiseksi, sopivaksi kestoltaan ja lasten ikätasolle sopivaksi. Videoiduista pelihetkistä tehtyjen havaintojen pohjalta lapset olivat innostuneita ja motivoituneita pelaamaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä peli kasvattajien työvälineeksi 5-6–vuotiaiden lasten kielen kehityksen tukemiseen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Höpsistä pussiin –peli, jonka tavoitteena on tukea lasten kielellistä kehitystä innostavalla ja motivoivalla tavalla sekä toimia kasvattajien työvälineenä lasten kielen kehityksen tukemisessa. Peliä on tarkoitus pelata yhteistyössä toisia pelaajia auttaen, joten siinä ei ole voittajia eikä häviäjiä.
Höpsistä pussiin –peli sisältää riimittely-, suujumppa- ja tavutusteemat. Teemojen valinnassa pyrimme sisällyttämään peliin mahdollisimman monipuolisia kielen kehitystä tukevia harjoituksia. Jokaisesta pelin teemasta muodostuu palapeli, jonka kuvitus liittyy kyseisen teeman harjoituksiin. Peliä testattiin Keravan kaupungin Lapilan päiväkodissa esikouluryhmässä ja 3-5-vuotiaiden ryhmässä. Tutkimusaineiston keruu tehtiin videoimalla pelihetket ja haastattelemalla pelihetkiä ohjanneita kasvattajia.
Peliä arvioitiin videomateriaalin ja teemahaastattelun avulla. Kasvattajien haastattelulla pyrimme saamaan vastauksia pelin käytännön toimivuudesta, kehitystarpeista ja toimivuudesta kielen kehityksen tukemisen välineenä. Haastattelun pohjalta saatu palaute oli pääosin positiivista ja sisälsi myös kehittämisidean. Kasvattajien mukaan pelin pelaaminen kehittää lasten kuuntelutaitoja ja kielen kehityksen eri osa-alueita. Lisäksi peli koettiin helppokäyttöiseksi, sopivaksi kestoltaan ja lasten ikätasolle sopivaksi. Videoiduista pelihetkistä tehtyjen havaintojen pohjalta lapset olivat innostuneita ja motivoituneita pelaamaan.