Osuuspankin henkilöstön myyntiaktiivisuuden selvittäminen ja kehittäminen
Jylkkä, Teija (2010)
Jylkkä, Teija
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401231710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401231710
Tiivistelmä
Toimeksiantaja on x Osuuspankki. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kyseisen Osuuspankin henkilöstön myyntiaktiivisuuden nykytilanne ja kuinka sitä voitaisiin kehittää. Lähtökohtana on tutkimusongelma: Mitkä ovat Osuuspankin henkilöstön myyntiaktiivisuuden keskeisimmät kehittämistarpeet? Alaongelmat ovat: Mitkä ovat Osuuspankin henkilöstön myyntiaktiivisuuteen vaikuttavat tekijät, miten henkilöstön myyntiaktiivisuutta ja pankin myyntijohtamista voidaan kehittää?
Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu asiantuntijan myyntiaktiivisuuteen vaikuttaviin tekijöihin. Myyntijohtamisen ja palkitsemisen tulisi kannustaa henkilöstöä myyntituloksiin. Kun työntekijä tuntee, että häntä kannustetaan ja palkitaan myyntituloksista, niin hän on motivoitunut ja sitoutunut ponnistelemaan saavuttaakseen hänelle asetetut tavoitteet.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja haastattelumuotona on teemahaastattelu. Teemahaastattelun, johon osallistui 14 henkilöä, avulla selvitettiin vastaajien suhtautumista tavoitteisiin, palkkiojärjestelmään, myyntiin, myyntiaktiivisuuteen ja myyntijohtamiseen.
Tutkimustuloksista ilmenee, että Osuuspankin henkilöstön mielestä heidän myyntiaktiivisuutensa on nykyisellään toimiva tavoitteiden kannalta. Vastaajat olivat myös jokseenkin tyytyväisiä myyntijohtamiseen ja palkkiojärjestelmään. Tutkimustuloksista nousi kuitenkin esille muutamia kehitettäviä asioita: tärkeimpinä tavoitteiden mukanaan tuomat työpaineet ja lisätyö, sekä tulospalkkiojärjestelmän mittareiden asettaminen niin, että ne vastaisivat järjestelmän tarkoitusta eli palkkio olisi kokonaisuudessaan saavutettavissa.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu asiantuntijan myyntiaktiivisuuteen vaikuttaviin tekijöihin. Myyntijohtamisen ja palkitsemisen tulisi kannustaa henkilöstöä myyntituloksiin. Kun työntekijä tuntee, että häntä kannustetaan ja palkitaan myyntituloksista, niin hän on motivoitunut ja sitoutunut ponnistelemaan saavuttaakseen hänelle asetetut tavoitteet.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja haastattelumuotona on teemahaastattelu. Teemahaastattelun, johon osallistui 14 henkilöä, avulla selvitettiin vastaajien suhtautumista tavoitteisiin, palkkiojärjestelmään, myyntiin, myyntiaktiivisuuteen ja myyntijohtamiseen.
Tutkimustuloksista ilmenee, että Osuuspankin henkilöstön mielestä heidän myyntiaktiivisuutensa on nykyisellään toimiva tavoitteiden kannalta. Vastaajat olivat myös jokseenkin tyytyväisiä myyntijohtamiseen ja palkkiojärjestelmään. Tutkimustuloksista nousi kuitenkin esille muutamia kehitettäviä asioita: tärkeimpinä tavoitteiden mukanaan tuomat työpaineet ja lisätyö, sekä tulospalkkiojärjestelmän mittareiden asettaminen niin, että ne vastaisivat järjestelmän tarkoitusta eli palkkio olisi kokonaisuudessaan saavutettavissa.