Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kyselytutkimus odottavien äitien sosiaalisen median käytöstä sekä raskausaiheisen sisällön tarpeista

Monnereau, Erika; Koivu, Noora; Ojanen, Iina (2024)

 
Avaa tiedosto
Koivu_Monnereau_Ojanen.pdf (904.6Kt)
Lataukset: 


Monnereau, Erika
Koivu, Noora
Ojanen, Iina
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401251841
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kyselytutkimuksella, mitä sosiaalisen median kanavia odottavat äidit käyttävät sekä mihin tarkoitukseen he käyttävät sosiaalista mediaa. Tarkoituksena oli tutkia, seuraavatko odottavat äidit sosiaalisesta mediasta raskausaiheista sisältöä sekä millaista sisältöä he kaipaisivat eri sosiaalisen median alustoille. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä raskausklinikka Preggon kanssa. Tavoitteena oli, että Preggo voisi hyödyntää opinnäytetyön tutkimustuloksia heidän podcastin aihesisällön suunnittelussa siten että se palvelisi odottavien äitien tarpeita.

Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka luotiin Webropol-ohjelmalla. Kysely oli avoinna kahden viikon ajan ja siihen vastattiin anonyymisti. Kyselyä jaettiin Facebookin vauvaryhmiin, Instagramin kautta yksittäisille henkilöille sekä Vauva.fi -sivustolle. Kyselyyn vastasi yhteensä 382 odottavaa äitiä. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä ja määrällisen aineiston analysoinnissa hyödynsimme Webropolia, jonka avulla saimme vastauksien prosenttiosuudet sekä frekvenssit.

Tutkimustulosten mukaan odottavat äidit käyttävät sosiaalista mediaa monipuolisesti eri tarkoituksiin. Se toimii muun muassa tiedonhaun, kommunikoinnin sekä verkostoitumisen välineenä. Tutkimuksesta ilmeni, että odottavat äidit seurasivat raskausaiheista sisältöä useilta eri sosiaalisen median alustoilta. Odottavat äidit hakivat äiti- ja vauvaryhmistä vertaistukea, neuvoja ja vinkkejä niin raskaudesta, synnytyksestä, äitiydestä kuin vauvan hoitoon liittyvistä asioista. Raskausaiheista sisältöä kaivattiin monipuolisesti eri alustoille. Odottavat äidit kaipasivat sosiaaliseen mediaan enemmän ammattilaisten tuottamaa sisältöä sekä rehellisiä ja monipuolisia kertomuksia raskaudesta, synnytyksestä sekä sen jälkeisestä ajasta.

Tutkimustulokset osoittavat, että sosiaalisella medialla on merkittävä rooli odottavien äitien elämässä. Sosiaalisesta mediasta saatu vertaistuki voi parhaassa tapauksessa olla odottaville äideille suuri voimavara muuttuvassa elämäntilanteessa. Tutkitun tiedon tarve voi kertoa siitä, että sosiaalisessa mediassa ei ole riittävästi tarjolla luotettavaa sisältöä. Olisi tärkeää, että terveydenhuollon ammattilaiset olisivat tietoisia sosiaalisen median mahdollisista vaikutuksista ja ottaisivat puheeksi myös aikuisten sosiaalisen median käytön vastaanotoilla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste