Marketkaupan apulaispäälliköiden perehdyttämisen kehittäminen : kehittämistyö
Suoreijus, Heli (2024)
Suoreijus, Heli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402142935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402142935
Tiivistelmä
Sitoutunut, osaava, motivoitunut ja hyvinvoiva henkilöstö on organisaation yksi tärkeimmistä pääomista, johon organisaatio voi laadukkaalla ja tehokkaalla perehdytyksellä vaikuttaa. Perehdytys luo vahvan pohjan toiminnan tehokkuudelle, hyvälle työnantajamielikuvalle ja menestykselle.
Tämän kehittämistyön tavoitteena on kehittää Etelä-Karjalan osuuskaupan marketkaupan apulaispäälliköiden perehdyttämistä. Apulaispäällikön toimenkuva on varsin uusi, ja kehittämistyön tarkoituksena on kuvata apulaispäälliköiden perehdytysprosessi, sekä kehittää työkalu tukemaan apulaispäälliköiden perehdytystä. Perehdytysprosessilla ja työkalulla yhtenäistetään ja tehostetaan marketkaupan perehdytyskäytänteitä. Näin varmistetaan tasalaatuinen ja hyvä johtamismalli läpi marketkauppaketjun.
Tämä kehittämistyö on toiminnallinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmä on laadullisin menetelmin toteutettu. Toimintatutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalla S-market ketjun apulaispäälliköitä, jonka jälkeen järjestettiin työpaja, jossa tutkimustulosten perusteella työstettiin marketkaupan apulaispäälliköiden perehdytysprosessi, sekä työkalu tukemaan perehdytystä.
Kehittämistyön tuloksena luotiin perehdytysprosessi, joka tuo tehokkuutta ja suunnitelmallisuutta perehdytykseen. Tutkimustulosten perusteella kehitettävää perehdytyksestä löytyi muun muassa järjestelmäosaamisen ja oikean tiedon nopean löytymisen kanssa. Kehittämistyön tuloksena syntyi työkaluna järjestelmätaulukko, jossa kaikki marketkaupan käyttämien järjestelmien linkit, tiedot ja yhteyshenkilöt on koottu yhteen helpottaen niin apulaispäälliköiden, kuin koko marketkaupan henkilöstön perehdytystä ja osaamisen kehittämistä.
Tämän kehittämistyön tavoitteena on kehittää Etelä-Karjalan osuuskaupan marketkaupan apulaispäälliköiden perehdyttämistä. Apulaispäällikön toimenkuva on varsin uusi, ja kehittämistyön tarkoituksena on kuvata apulaispäälliköiden perehdytysprosessi, sekä kehittää työkalu tukemaan apulaispäälliköiden perehdytystä. Perehdytysprosessilla ja työkalulla yhtenäistetään ja tehostetaan marketkaupan perehdytyskäytänteitä. Näin varmistetaan tasalaatuinen ja hyvä johtamismalli läpi marketkauppaketjun.
Tämä kehittämistyö on toiminnallinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmä on laadullisin menetelmin toteutettu. Toimintatutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalla S-market ketjun apulaispäälliköitä, jonka jälkeen järjestettiin työpaja, jossa tutkimustulosten perusteella työstettiin marketkaupan apulaispäälliköiden perehdytysprosessi, sekä työkalu tukemaan perehdytystä.
Kehittämistyön tuloksena luotiin perehdytysprosessi, joka tuo tehokkuutta ja suunnitelmallisuutta perehdytykseen. Tutkimustulosten perusteella kehitettävää perehdytyksestä löytyi muun muassa järjestelmäosaamisen ja oikean tiedon nopean löytymisen kanssa. Kehittämistyön tuloksena syntyi työkaluna järjestelmätaulukko, jossa kaikki marketkaupan käyttämien järjestelmien linkit, tiedot ja yhteyshenkilöt on koottu yhteen helpottaen niin apulaispäälliköiden, kuin koko marketkaupan henkilöstön perehdytystä ja osaamisen kehittämistä.
