Viisivuotiaiden lasten motoristen taitojen kehitys liikuntapäiväkodissa
Lavikka, Noora; Salakka, Iitu (2024)
Lavikka, Noora
Salakka, Iitu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213257
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisia muutoksia viisivuotiaiden lasten motorisissa taidoissa tapahtui yhdeksän viikon aikana ja millaisia eroja sukupuolten välillä esiintyi. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Touhula Tirilä liikuntapäiväkodin kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä pitkittäistutkimuksena ja laadullisena kyselytutkimuksena. Seurantajakson kesto oli yhdeksän viikkoa ja siihen osallistui kymmenen lasta. Määrällisen osion analysointi suoritettiin tilastoanalyysiohjelmistolla ja laadullinen osio analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä.
Määrälliset tulokset osoittavat, että kaikkien osallistujien motoriset taidot kehittyivät seurantajakson aikana. Havainto- ja karkeamotorisissa taidoissa havaittiin kehitystä (havainto: p<0,05 ja karkea p<0,001), mutta hienomotoristen taitojen kehittymisessä ei tapahtunut kehitystä (p>0,05). Mittauskertojen välillä ei havaittu muutosta eri sukupuolten motoristen taitojen kehittymisessä (p>0,05). Laadullisista tuloksista ilmeni, että lasten ohjattua liikuntaa tulisi lisätä entisestään.
Inno-norsun motoristen taitojen testistö tuo lisäarvoa lasten motoriseen oppimisprosessiin, sillä se kannustaa tiettyihin liikkeisiin ja tarjoaa mahdollisuuden systemaattiseen taitojen kehittämiseen. Testistöllä voidaan seurata tarkasti lapsen motoristen taitojen kehitystä.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä pitkittäistutkimuksena ja laadullisena kyselytutkimuksena. Seurantajakson kesto oli yhdeksän viikkoa ja siihen osallistui kymmenen lasta. Määrällisen osion analysointi suoritettiin tilastoanalyysiohjelmistolla ja laadullinen osio analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä.
Määrälliset tulokset osoittavat, että kaikkien osallistujien motoriset taidot kehittyivät seurantajakson aikana. Havainto- ja karkeamotorisissa taidoissa havaittiin kehitystä (havainto: p<0,05 ja karkea p<0,001), mutta hienomotoristen taitojen kehittymisessä ei tapahtunut kehitystä (p>0,05). Mittauskertojen välillä ei havaittu muutosta eri sukupuolten motoristen taitojen kehittymisessä (p>0,05). Laadullisista tuloksista ilmeni, että lasten ohjattua liikuntaa tulisi lisätä entisestään.
Inno-norsun motoristen taitojen testistö tuo lisäarvoa lasten motoriseen oppimisprosessiin, sillä se kannustaa tiettyihin liikkeisiin ja tarjoaa mahdollisuuden systemaattiseen taitojen kehittämiseen. Testistöllä voidaan seurata tarkasti lapsen motoristen taitojen kehitystä.