3–5-vuotiaan lapsen ikätasonmukaisen kehityksen havainnointi varhaiskasvatuksessa: opas kasvatushenkilökunnan käyttöön
Hukka, Maiju; Tervo, Merja (2024)
Hukka, Maiju
Tervo, Merja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213260
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa tietoisuutta lapsen
kehityksen osa-alueista sekä kehittää kasvatushenkilökunnan työssään
toteuttamaa havainnointia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia opas
ikätasonmukaisen kehityksen havainnoinnin tueksi. Opinnäytetyön
toimeksiantaja oli joensuulainen päiväkoti Oskari.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä yhdistyivät varhaiskasvatuksen
konteksti, havainnointi varhaiskasvatuksessa sekä lapsen kehityksen
osa-alueet, näitä tietoja hyödynsimme oppaan laadinnassa. Teoreettinen
viitekehys sisälsi lapsen kehityksen osa-alueista sosioemotionaalisen
kehityksen, motorisen kehityksen sekä kognitiivisen kehityksen.
Opinnäytetyön tuotos toteutettiin kehittämistyönä, jonka vaiheistus eteni
lineaarisen kehittämisprosessin mallia mukaillen. Oppaan pohjana käytettiin
teoriatietoa sekä kotimaisia ja ulkomaisia havainnointilomakkeita. Aineiston
analyysi toteutettiin teemoitellen sekä aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa
sisällönanalyysia hyödyntäen. Oppaaseen koottiin lyhyesti havainnoinnin
ydinasiat sekä tietoa lapsen eri ikävaiheissa ilmenevästä kehityksen
edistymisestä. Opas laadittiin 3–5-vuotiaiden lasten kehityksen näkökulmasta.
Varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on edistää
jokaisen lapsen iän ja kehityksen mukaista kokonaisvaltaista terveyttä sekä
hyvinvointia. Henkilökunnan tulee tunnistaa lapsen yksilöllinen tuen tarve ja
järjestää lapselle tarkoituksenmukaista tukea. Oppaamme avulla henkilökunta
sai työvälineen lapsen kehityksenvaiheiden havainnointiin ja tunnistamiseen.
Opasta voi hyödyntää mahdollisten yksilöllisten tuen tarpeiden tai tukitoimien
kohdentamisen määrittelyssä.
kehityksen osa-alueista sekä kehittää kasvatushenkilökunnan työssään
toteuttamaa havainnointia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia opas
ikätasonmukaisen kehityksen havainnoinnin tueksi. Opinnäytetyön
toimeksiantaja oli joensuulainen päiväkoti Oskari.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä yhdistyivät varhaiskasvatuksen
konteksti, havainnointi varhaiskasvatuksessa sekä lapsen kehityksen
osa-alueet, näitä tietoja hyödynsimme oppaan laadinnassa. Teoreettinen
viitekehys sisälsi lapsen kehityksen osa-alueista sosioemotionaalisen
kehityksen, motorisen kehityksen sekä kognitiivisen kehityksen.
Opinnäytetyön tuotos toteutettiin kehittämistyönä, jonka vaiheistus eteni
lineaarisen kehittämisprosessin mallia mukaillen. Oppaan pohjana käytettiin
teoriatietoa sekä kotimaisia ja ulkomaisia havainnointilomakkeita. Aineiston
analyysi toteutettiin teemoitellen sekä aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa
sisällönanalyysia hyödyntäen. Oppaaseen koottiin lyhyesti havainnoinnin
ydinasiat sekä tietoa lapsen eri ikävaiheissa ilmenevästä kehityksen
edistymisestä. Opas laadittiin 3–5-vuotiaiden lasten kehityksen näkökulmasta.
Varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on edistää
jokaisen lapsen iän ja kehityksen mukaista kokonaisvaltaista terveyttä sekä
hyvinvointia. Henkilökunnan tulee tunnistaa lapsen yksilöllinen tuen tarve ja
järjestää lapselle tarkoituksenmukaista tukea. Oppaamme avulla henkilökunta
sai työvälineen lapsen kehityksenvaiheiden havainnointiin ja tunnistamiseen.
Opasta voi hyödyntää mahdollisten yksilöllisten tuen tarpeiden tai tukitoimien
kohdentamisen määrittelyssä.