NUORTEN SITOUTUMINEN TOISEN ASTEEN AMMATILLISIIN OPINTOIHIN PERHO LIIKETALOUS- OPISTOSSA
Maijala, Anne (2024)
Maijala, Anne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213282
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia nuorten sitoutumisesta toisen asteen opintoihin Perho Liiketalousopistossa. Aihe oli ajankohtainen, sillä siihen vaikuttivat suuresti yhteiskunnassa olevat koulutuksiin liittyvät muutokset. Vaikuttavimpana oli etenkin ammatillisen koulutuksen reformi, joka astui voimaan 2018 sekä oppivelvollisuuden laajentuminen vuonna 2021.
Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen tutkimus ja menetelmänä oli tee-mahaastattelut. Opinnäytetyötä varten haastateltiin seitsemää nuorta. Aineis-ton analyysissä käytettiin aineistolähteistä analyysia. Tutkimuskysymys oli, mitkä asiat vaikuttavat opintoihin kiinnittymiseen. Haastatteluissa haluttiin kuulla nuorten kokemuksia asioista, jotka edistivät kiinnittymistä opintoihin ja asioista, jota estivät kiinnittymistä opintoihin toisella asteella.
Keskeisinä tuloksina haastatteluissa nousivat esiin alavalinta, ryhmäytymi-nen, motivaatio, opintojen merkityksellisyys, sosiaaliset suhteet sekä haasteet opintojen aikana. Näiden vaikutusta opintoihin kiinnittymisessä nuoret kuvai-livat hyvin samankaltaisesti keskenään.
Aineiston perusteella voitiin todeta, että suurin osa haastatteluista kiinnittyi opintoihinsa varsin hyvin. Opinnot olivat edenneet hyvin ja motivaatio alaan tuntui olevan. Aineiston perusteella voitiin todeta myös muun elämän opinto-jen ympärillä vaikuttavan varsin paljon opintoihin kiinnittymiseen. Osa haas-tatelluista mainitsi perheen ja ystävien merkityksen opintojen etenemiseen ja oman mielialan luottavaisena pysymiseen vaikuttivat luottamukselliset suh-teet niin oppilaitoksessa kun kotonakin. Opinnoissa edistävästi kiinnittymi-seen vaikuttivat luottamuksellinen olo opettajien ja oman ryhmän kanssa, opintojen eteneminen ja oma motivaatio. Estäviksi tekijöiksi haastateltavat toi-vat esiin väärän alavalinnan. Ongelmat opinnoissa ja niiden etenemisessä koettiin vaikuttaviksi tekijöiksi. Haastateltavat kokivat estäväksi tekijäksi myös sen, jos ryhmässä ei ollut hyvä ilmapiiri.
Asiasanat: kiinnittyminen, ohjaus, motivointi, ammatillinen koulutus
Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen tutkimus ja menetelmänä oli tee-mahaastattelut. Opinnäytetyötä varten haastateltiin seitsemää nuorta. Aineis-ton analyysissä käytettiin aineistolähteistä analyysia. Tutkimuskysymys oli, mitkä asiat vaikuttavat opintoihin kiinnittymiseen. Haastatteluissa haluttiin kuulla nuorten kokemuksia asioista, jotka edistivät kiinnittymistä opintoihin ja asioista, jota estivät kiinnittymistä opintoihin toisella asteella.
Keskeisinä tuloksina haastatteluissa nousivat esiin alavalinta, ryhmäytymi-nen, motivaatio, opintojen merkityksellisyys, sosiaaliset suhteet sekä haasteet opintojen aikana. Näiden vaikutusta opintoihin kiinnittymisessä nuoret kuvai-livat hyvin samankaltaisesti keskenään.
Aineiston perusteella voitiin todeta, että suurin osa haastatteluista kiinnittyi opintoihinsa varsin hyvin. Opinnot olivat edenneet hyvin ja motivaatio alaan tuntui olevan. Aineiston perusteella voitiin todeta myös muun elämän opinto-jen ympärillä vaikuttavan varsin paljon opintoihin kiinnittymiseen. Osa haas-tatelluista mainitsi perheen ja ystävien merkityksen opintojen etenemiseen ja oman mielialan luottavaisena pysymiseen vaikuttivat luottamukselliset suh-teet niin oppilaitoksessa kun kotonakin. Opinnoissa edistävästi kiinnittymi-seen vaikuttivat luottamuksellinen olo opettajien ja oman ryhmän kanssa, opintojen eteneminen ja oma motivaatio. Estäviksi tekijöiksi haastateltavat toi-vat esiin väärän alavalinnan. Ongelmat opinnoissa ja niiden etenemisessä koettiin vaikuttaviksi tekijöiksi. Haastateltavat kokivat estäväksi tekijäksi myös sen, jos ryhmässä ei ollut hyvä ilmapiiri.
Asiasanat: kiinnittyminen, ohjaus, motivointi, ammatillinen koulutus