Autojen kilpailutuspalvelu Baanan brändikuva ja kehitystyö
Wongkham, Bunphithak (2024)
Wongkham, Bunphithak
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213299
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Nettiauton kehittämän autojen kilpailutuspalvelun Baanan brändikuvaa, palvelupolkua ja markkinakenttää palvelumuotoilun näkökulmasta. Baanan brändin kehittyminen oli opinnäytetyön ajankohtana alkuvaiheessa, kun palvelu lanseerattiin helmikuussa 2023. Opinnäytetyön tarkoitus oli Baanan toimintaympäristön ja toivottujen asiakasprofiilien kartoituksella tarjota ratkaisuja vahvistamaan Baanan brändin ja palvelun erottuvuutta.
Tarkastelemalla Baanaa ja sen kehittyvää brändiä kokonaisuutena määritettiin Baanan kilpailuedut nykyisessä toimintaympäristössä. Arvioimalla omaa ja kilpailijoiden toimintaa erilaisin havainnointi- ja analyysimenetelmin luotiin ratkaisuja tukemaan Baanan erottuvuutta brändäyksen keinoin. Käytetyt menetelmät olivat osana palvelumuotoilun mukaista asiakaslähtöistä kehittämisprosessia. Menetelminä olivat palvelupolun kartoitus, kilpailijavertailu ja havainnointiin perustuva benchmarking sekä SWOT-analyysi ja 4D-brändimalli.
Kehitystyössä saadut tulokset kerättiin laadullisen tutkimuksen periaattein havainnollistaviin taulukoihin ja analyysipohjiin. Kehitetyt asiakasymmärryksen ja brändikuvan vahvistamisen keinot tiivistettiin kehitysehdotuksiksi vahvistamaan Baanan brändin ja palvelun kehitystä. Tulosten pohjalta merkittäviä brändin ja palvelun erottuvuustekijöitä ovat kohderyhmän tunteminen ja kohdennettu viestintä, brändin lupausten lunastaminen sekä vankka kokemus.
Tarkastelemalla Baanaa ja sen kehittyvää brändiä kokonaisuutena määritettiin Baanan kilpailuedut nykyisessä toimintaympäristössä. Arvioimalla omaa ja kilpailijoiden toimintaa erilaisin havainnointi- ja analyysimenetelmin luotiin ratkaisuja tukemaan Baanan erottuvuutta brändäyksen keinoin. Käytetyt menetelmät olivat osana palvelumuotoilun mukaista asiakaslähtöistä kehittämisprosessia. Menetelminä olivat palvelupolun kartoitus, kilpailijavertailu ja havainnointiin perustuva benchmarking sekä SWOT-analyysi ja 4D-brändimalli.
Kehitystyössä saadut tulokset kerättiin laadullisen tutkimuksen periaattein havainnollistaviin taulukoihin ja analyysipohjiin. Kehitetyt asiakasymmärryksen ja brändikuvan vahvistamisen keinot tiivistettiin kehitysehdotuksiksi vahvistamaan Baanan brändin ja palvelun kehitystä. Tulosten pohjalta merkittäviä brändin ja palvelun erottuvuustekijöitä ovat kohderyhmän tunteminen ja kohdennettu viestintä, brändin lupausten lunastaminen sekä vankka kokemus.