Förbättring av leveranstid för kontrollsystem
Åman, Joel (2024)
Åman, Joel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213293
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Kongsberg Maritime Oy:n Kokkolassa sijaitsevan varaosamyyntitiimin kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena on parantaa Kokkolassa sijaitsevan yksikön valmistamien ohjausjärjestelmien toimitusaikaa. Tällä hetkellä ohjausjärjestelmien varaosat toimitetaan Kokkolassa sijaitsevasta varastosta muualle maailmaan, ja tämän takia myös toimitusajat vaihtelevat ja voivat pitkittyä. Opinnäytetyön tarkoituksena on siis selvittää, mitä varaosia mahdollisesti voisi siirtää varastoitavaksi Kongsberg Oy:n varastoon Keski-Euroopassa, ja kuinka tämä nopeuttaisi ja sujuvoittaisi varaosien toimitusta maailmalle.
Opinnäytetyö toteutui selvitystyönä siitä, mitkä kaikki varaosat kuuluvat Kokkolassa valmistettaviin ohjausjärjestelmiin. Tehtiin kaksi Excel-taulukkoa, joihin kirjattiin tuotenumero, varaosan nimi, varaosan myyntitiedot, hinta sekä paljonko varaosia varastoidaan Kokkolassa sijaitsevassa varastossa. Selvitystyön aikana selvisi, että osalle varaosista jotka tulevaisuudessa varastoidaan Keski-Euroopassa sijaitsevassa varastossa, on tehtävä niin sanottu Standard Operating Procedure (SOP). SOP:hen kirjataan mitkä varaosat ja tiedot dokumentoidaan ja miten kyseinen dokumentaatio tulisi tehdä.
SOP-manuaali tehtiin Kongsberg Oy:n varastotyöntekijöitä varten. SOP ohjeistaa käyttäjää 44 eri varaosan dokumentaatioprosessissa. Lisäksi viisi eri SOP-manuaalia tehtiin asiakasta varten. SOP-manuaalit ohjeistavat asiakasta tekemään tarvittavat asetukset kyseisiin varaosiin.
Opinnäytetyön lopputulemat ovat, että 263 varaosaa siirretään varastoitavaksi Kongsberg Oy:n Kokkolassa sijaitsevasta varastosta Keski-Euroopan keskusvarastoon. Tehty työ ja selvitys antoivat myös uutta tietoa jolla yritys jatkossa voi varmistaa, että kaikki tarvittavat varaosat ovat saatavilla niin Kokkolan varastossa kuin Keski-Euroopan keskusvarastossa. Tämä vuorostaan minimoi asiakkaan Kongsberg Maritime Oy:ltä tilaamien varaosien toimitusaikaa.
Opinnäytetyö toteutui selvitystyönä siitä, mitkä kaikki varaosat kuuluvat Kokkolassa valmistettaviin ohjausjärjestelmiin. Tehtiin kaksi Excel-taulukkoa, joihin kirjattiin tuotenumero, varaosan nimi, varaosan myyntitiedot, hinta sekä paljonko varaosia varastoidaan Kokkolassa sijaitsevassa varastossa. Selvitystyön aikana selvisi, että osalle varaosista jotka tulevaisuudessa varastoidaan Keski-Euroopassa sijaitsevassa varastossa, on tehtävä niin sanottu Standard Operating Procedure (SOP). SOP:hen kirjataan mitkä varaosat ja tiedot dokumentoidaan ja miten kyseinen dokumentaatio tulisi tehdä.
SOP-manuaali tehtiin Kongsberg Oy:n varastotyöntekijöitä varten. SOP ohjeistaa käyttäjää 44 eri varaosan dokumentaatioprosessissa. Lisäksi viisi eri SOP-manuaalia tehtiin asiakasta varten. SOP-manuaalit ohjeistavat asiakasta tekemään tarvittavat asetukset kyseisiin varaosiin.
Opinnäytetyön lopputulemat ovat, että 263 varaosaa siirretään varastoitavaksi Kongsberg Oy:n Kokkolassa sijaitsevasta varastosta Keski-Euroopan keskusvarastoon. Tehty työ ja selvitys antoivat myös uutta tietoa jolla yritys jatkossa voi varmistaa, että kaikki tarvittavat varaosat ovat saatavilla niin Kokkolan varastossa kuin Keski-Euroopan keskusvarastossa. Tämä vuorostaan minimoi asiakkaan Kongsberg Maritime Oy:ltä tilaamien varaosien toimitusaikaa.