Ohjeistus autokouluyrityksen teoriaopetus-videoon : case: Autokoulu Jalonen
Jalonen, Asta (2024)
Jalonen, Asta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213285
Tiivistelmä
Ajokorttilain uudistuessa vuonna 2018, mahdollistui teoriaopetuksen suorittaminen erilaisia opetusmenetelmiä hyödyntämällä. Tämän seurauksena suurin osa teoriaopetuksesta on siirtynyt verkkoon. Opinnäytetyön toimeksiantajayritys Autokoulu Jalonen on suomalainen yksityinen autokouluyritys. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajayritykselle ohjeistus siitä, millainen on oppimista tukeva EAS-koulutuksen teoriaopetusvideo opinnäytetyössä käsitellyn teorian ja tutkimustulosten tarkastelun ja tulkinnan myötä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista haastattelututkimusta Autokoulu Jalosen entisille oppilaille sekä muiden autokoulujen B-luokan ajokorttiin vaadittavan teoriaopetuksen suorittaneille. Haastatteluja ohjasi Autokoulu Jalosen kanssa määritellyt haastattelukysymykset. Tutkimukseen osallistui kymmenen haastateltavaa, joiden kanssa haastattelut suoritettiin keväällä 2023. Teoriaosuus koostui oppimisesta, opetusvideosta sekä saavutettavuudesta, mitkä ovat aiheina oleelliset teoriaopetusvideota käsitellessä.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, että opetusvideot ovat suosittuja oppimismuotoja. Teoriaopetusvideo tulee suunnitella huolellisesti, jotta se on selkeä ja ymmärrettävä, mukaansatempaava ja on mahdollinen mahdollisimman monelle katsottavaksi. Tutkimuksen haastatteluiden pohjalta selvisi, että teoriatunnilla opittua asiaa olisi hyvä testata, jotta oppimisesta voitaisiin varmistua.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista haastattelututkimusta Autokoulu Jalosen entisille oppilaille sekä muiden autokoulujen B-luokan ajokorttiin vaadittavan teoriaopetuksen suorittaneille. Haastatteluja ohjasi Autokoulu Jalosen kanssa määritellyt haastattelukysymykset. Tutkimukseen osallistui kymmenen haastateltavaa, joiden kanssa haastattelut suoritettiin keväällä 2023. Teoriaosuus koostui oppimisesta, opetusvideosta sekä saavutettavuudesta, mitkä ovat aiheina oleelliset teoriaopetusvideota käsitellessä.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, että opetusvideot ovat suosittuja oppimismuotoja. Teoriaopetusvideo tulee suunnitella huolellisesti, jotta se on selkeä ja ymmärrettävä, mukaansatempaava ja on mahdollinen mahdollisimman monelle katsottavaksi. Tutkimuksen haastatteluiden pohjalta selvisi, että teoriatunnilla opittua asiaa olisi hyvä testata, jotta oppimisesta voitaisiin varmistua.