“Iloa yhdessä tekemisestä, olemisesta. Iloa siitä, että oppilas onnistui.”: tunnetaidot musiikkipedagogin työssä
Korhonen, Viivi (2024)
Korhonen, Viivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213298
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin tunnetaitojen merkitystä musiikkipedagogin työssä. Tavoitteena oli selvittää, millaisia tunnetaitoja musiikkipedagogit tarvitsevat työssään ja millaisissa tilanteissa he niitä tarvitsevat. Tarkoituksena oli lisätä tietoa tunnetaidoista osana musiikkipedagogin työtä ja kehittää musiikkipedagogien tunnetaito-osaamista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja verkkokyselyllä. Tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän musiikkipedagogia. Osallistujista kahta haastateltiin ja seitsemän vastasi verkkokyselyyn. Sisällönanalyysi tehtiin teemoitellen.
Tulokseksi saatiin kuusi tunnetaitojen osaamisaluetta, joita olivat tunteiden tunnistus, tunteiden hallinta, tunteiden sanoitus, oppilaiden tunnetilojen huomiointi, oppilaan aito kohtaaminen sekä avoimen ja turvallisen ilmapiirin luominen. Lisäksi havaittiin, että musiikkipedagogit tarvitsevat tunnetaitoja esimerkiksi liittyen oppilaan harmitukseen, turhautumiseen, häiritsevään käytökseen sekä lisäksi menetelmien toimimattomuuteen, tunnin aloitukseen ja ryhmädynamiikkaan liittyen.
Musiikkipedagogit tarvitsevat kokonaisvaltaista tunnetaito-osaamista, jossa tunnetaidot kohdistuvat itseen, oppilaaseen sekä heidän vuorovaikutussuhteeseensa. Tunnetaitoja tarvitaan kaikissa tilanteissa, mutta erityisesti pedagogisesti haastavissa ja poikkeavissa tilanteissa. Tutkimuksen tulokset sopivat hyödynnettäväksi sekä musiikkipedagogiopiskelijoiden koulutusmateriaalien rakentamiseen että kaikille musiikkipedagogeille, jotka haluavat kehittää omaa tunnetaito-osaamista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja verkkokyselyllä. Tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän musiikkipedagogia. Osallistujista kahta haastateltiin ja seitsemän vastasi verkkokyselyyn. Sisällönanalyysi tehtiin teemoitellen.
Tulokseksi saatiin kuusi tunnetaitojen osaamisaluetta, joita olivat tunteiden tunnistus, tunteiden hallinta, tunteiden sanoitus, oppilaiden tunnetilojen huomiointi, oppilaan aito kohtaaminen sekä avoimen ja turvallisen ilmapiirin luominen. Lisäksi havaittiin, että musiikkipedagogit tarvitsevat tunnetaitoja esimerkiksi liittyen oppilaan harmitukseen, turhautumiseen, häiritsevään käytökseen sekä lisäksi menetelmien toimimattomuuteen, tunnin aloitukseen ja ryhmädynamiikkaan liittyen.
Musiikkipedagogit tarvitsevat kokonaisvaltaista tunnetaito-osaamista, jossa tunnetaidot kohdistuvat itseen, oppilaaseen sekä heidän vuorovaikutussuhteeseensa. Tunnetaitoja tarvitaan kaikissa tilanteissa, mutta erityisesti pedagogisesti haastavissa ja poikkeavissa tilanteissa. Tutkimuksen tulokset sopivat hyödynnettäväksi sekä musiikkipedagogiopiskelijoiden koulutusmateriaalien rakentamiseen että kaikille musiikkipedagogeille, jotka haluavat kehittää omaa tunnetaito-osaamista.