CPAP-hoidon aloituksen ja ohjauksen kehittäminen Coronaria uniklinikalla
Huotari, Pia; Heikura, Anne (2024)
Huotari, Pia
Heikura, Anne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402233348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402233348
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä(t): Huotari Pia & Heikura Anne
Työn nimi: Cpap-hoidon aloituksen ja ohjauksen kehittäminen Coronaria uniklinikalla
Tutkintonimike: Sairaanhoitaja (AMK), Terveydenhoitaja (AMK)
Asiasanat: CPAP-hoito, etäohjaus, laadullinen tutkimus, laatu, potilasohjaus, uniapnea ja sisällön ana-lyysi
Opinnäytetyömme toimeksiannon saimme Coronaria uniklinikalta ja heidän toiveenansa oli tehdä asiakaskysely CPAP-hoidon ohjauksen aloituksessa käyneille asiakkaille. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää CPAP-hoidon ohjauksen aloituksen onnistuminen itsemaksavan asiakkaan näkökulmasta Co-ronaria uniklinikalla valtakunnallisesti. Tämän opinnäytetyön tavoite oli kehittää CPAP-hoidon ohjauk-sen laatua Coronaria uniklinikalla. Teoreettisessa viitekehyksessä olemme halunneet avata uniapneaa sairautena ja CPAP-hoidon merkitystä uniapnean hoidossa, nämä ovat tärkeää tietoa liittyen CPAP-hoitoon ja sen onnistumiseen.
Tutkimukselle muodostui kaksi tutkimuskysymystä. Millaisena asiakkaat kokevat CPAP-hoidon aloituk-sen ohjauksen Coronaria uniklinikalla uniklinikan työntekijän tekemänä? Miten Coronaria uniklinikan työntekijän antamaa CPAP-hoidon aloitusta ja ohjausta tulisi kehittää? Kysymyslomake on laadittu yhteistyössä Coronaria uniklinikan palvelupäällikön kanssa. Asiakastyytyväisyyskyselyn kohteena olivat itsemaksavat asiakkaat Coronaria uniklinikalla valtakunnallisesti. Asiakkaat vastasivat kyselyyn ano-nyymisti. Kysely tehtiin kvalitatiivisen (laadullinen) menetelmin yksilökyselynä.
Asiakastyytyväisyyskyselyitä lähetettiin yhteensä 29 kappaletta, joista 24 oli sähköisessä muodossa ja 5 kyselyä lähetettiin postitse. Kyselyt lähetettiin huhti- ja toukokuussa 2023 itsemaksavalle asiakkaalle. Sähköisiä vastauksia saimme 6 kappaletta ja paperisia kyselyitä 2 kappaletta vastausprosentin ollen 27,58 %.
Kehittämisideoissa nousi esille, että verkkoajanvarauksessa voisi olla enemmän aikoja tarjolla, koska jos itselle sopivaa aikaa ei löytynyt nettiajanvarauksesta ja asiakas soitti ajanvaraukseen, hän sai ajan mitä ei ollut nettiajanvarauksessa tarjolla. Lisäksi olisi hyvä käydä ilmi, että hoidon aloitukseen kan-nattaa varata noin tunti aikaa. Myös, että asiakas voisi halutessaan katsoa ennen vastaanottoa netissä videon, näin jokaisella asiakkaalla on mahdollisuus saada saman sisältöinen yleistieto. Kehitysideana nousi myös esille, että voisi olla kokemusasiantuntija, joka voisi antaa motivaatiota CPAP-hoitoon. Lisäksi vuokralaitteen palauttamiseen olisi kaivattu valmista ohjetta. Vastauksissa tuli esille myös toi-ve, että asiakas voisi itse muuttaa laitteen käynnistymispainetta ja kun asiakas ei sitä voi itse muuttaa niin siihen kannattaa jatkossa kiinnittää enemmän huomiota.
Tekijä(t): Huotari Pia & Heikura Anne
Työn nimi: Cpap-hoidon aloituksen ja ohjauksen kehittäminen Coronaria uniklinikalla
Tutkintonimike: Sairaanhoitaja (AMK), Terveydenhoitaja (AMK)
Asiasanat: CPAP-hoito, etäohjaus, laadullinen tutkimus, laatu, potilasohjaus, uniapnea ja sisällön ana-lyysi
Opinnäytetyömme toimeksiannon saimme Coronaria uniklinikalta ja heidän toiveenansa oli tehdä asiakaskysely CPAP-hoidon ohjauksen aloituksessa käyneille asiakkaille. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää CPAP-hoidon ohjauksen aloituksen onnistuminen itsemaksavan asiakkaan näkökulmasta Co-ronaria uniklinikalla valtakunnallisesti. Tämän opinnäytetyön tavoite oli kehittää CPAP-hoidon ohjauk-sen laatua Coronaria uniklinikalla. Teoreettisessa viitekehyksessä olemme halunneet avata uniapneaa sairautena ja CPAP-hoidon merkitystä uniapnean hoidossa, nämä ovat tärkeää tietoa liittyen CPAP-hoitoon ja sen onnistumiseen.
Tutkimukselle muodostui kaksi tutkimuskysymystä. Millaisena asiakkaat kokevat CPAP-hoidon aloituk-sen ohjauksen Coronaria uniklinikalla uniklinikan työntekijän tekemänä? Miten Coronaria uniklinikan työntekijän antamaa CPAP-hoidon aloitusta ja ohjausta tulisi kehittää? Kysymyslomake on laadittu yhteistyössä Coronaria uniklinikan palvelupäällikön kanssa. Asiakastyytyväisyyskyselyn kohteena olivat itsemaksavat asiakkaat Coronaria uniklinikalla valtakunnallisesti. Asiakkaat vastasivat kyselyyn ano-nyymisti. Kysely tehtiin kvalitatiivisen (laadullinen) menetelmin yksilökyselynä.
Asiakastyytyväisyyskyselyitä lähetettiin yhteensä 29 kappaletta, joista 24 oli sähköisessä muodossa ja 5 kyselyä lähetettiin postitse. Kyselyt lähetettiin huhti- ja toukokuussa 2023 itsemaksavalle asiakkaalle. Sähköisiä vastauksia saimme 6 kappaletta ja paperisia kyselyitä 2 kappaletta vastausprosentin ollen 27,58 %.
Kehittämisideoissa nousi esille, että verkkoajanvarauksessa voisi olla enemmän aikoja tarjolla, koska jos itselle sopivaa aikaa ei löytynyt nettiajanvarauksesta ja asiakas soitti ajanvaraukseen, hän sai ajan mitä ei ollut nettiajanvarauksessa tarjolla. Lisäksi olisi hyvä käydä ilmi, että hoidon aloitukseen kan-nattaa varata noin tunti aikaa. Myös, että asiakas voisi halutessaan katsoa ennen vastaanottoa netissä videon, näin jokaisella asiakkaalla on mahdollisuus saada saman sisältöinen yleistieto. Kehitysideana nousi myös esille, että voisi olla kokemusasiantuntija, joka voisi antaa motivaatiota CPAP-hoitoon. Lisäksi vuokralaitteen palauttamiseen olisi kaivattu valmista ohjetta. Vastauksissa tuli esille myös toi-ve, että asiakas voisi itse muuttaa laitteen käynnistymispainetta ja kun asiakas ei sitä voi itse muuttaa niin siihen kannattaa jatkossa kiinnittää enemmän huomiota.