Sirkkalehtimerkin ja kotimaisuuden ilmeneminen kasvihuonevihannesten vähittäiskaupassa
Reinikainen, Johanna (2024)
Reinikainen, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402233368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402233368
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Sirkkalehtimerkin näkyvyyttä ja kotimaisen tuotannon osuutta Suomen suurimmissa päivittäistavarakaupan ketjuissa. Työn tilaajana oli Kauppapuutarhaliitto ry.
Aineiston keruu suoritettiin syksyllä 2023 pääosin pääkaupunkiseudun
päivittäistavarakaupoissa. Mukaan otettiin myös pienemmät myymälät Turusta ja Tampereelta. Kaikkiaan tausta-aineistoa kerättiin kahdeksasta eri päivittäistavarakaupasta, joissa tarkasteluun otettiin yhteensä 542 eri kasvihuonevihannesta. Mukaan tarkasteluun valittiin Suomessa viljeltävien kasvihuonevihannesten pääkategoriat, eli kurkut, tomaatit, salaatit sekä yrtit. Tuotteista arvioitiin Sirkkalehtimerkin esiintyvyyttä, tuotteen alkuperämaata, muita mahdollisia alkuperä- tai laatumerkkejä sekä Sirkkalehtimerkin virallisen graafisen ohjeistuksen toteutumista.
Sirkkalehtimerkki on ollut käytössä kotimaisilla kasvihuonevihanneksilla jo vuodesta 1989 ja se on hyvin tunnettu alkuperämerkki kuluttajien keskuudessa. Merkin omistaa Kotimaiset Kasvikset ry. Nykyään Sirkkalehtimerkkiä ja Puhtaasti kotimainen -brändiä hallinnoi kasvihuonevihannesten osalta Kauppapuutarhaliitto ry, jonka toimesta muun muassa kerätään merkin käyttömaksut ja toteutetaan brändin markkinointi.
Tiedon keruun perusteella voitiin todeta, että kotimaisten tuotteiden osuus valikoimasta oli 69 prosenttia. Tämä ei tarkoittanut kuitenkaan suoraan sitä, että Sirkkalehtimerkki olisi esiintynyt kaikilla kotimaisilla tuotteilla, vaan sen näkyvyys tutkittavasta aineistosta oli 46 prosentilla. Osassa Sirkkalehtimerkittyjä tuotteita merkin sijoittelu herätti vielä toivomisen varaa, koska sitä ei välttämättä pystynyt havaitsemaan suoraan tuotepakkauksesta ensisilmäyksellä.
Kasvihuonevihannespakkauksissa esiintyi myös muita alkuperästä ja laadusta kertovia merkkejä. Näitä olivat muun muassa Hyvää Suomesta -merkki, Kotimaista -merkki, EU:n luomutunnus sekä Sydänmerkki. Joissakin tapauksessa samasta tuotteesta löytyi kolmea eri merkkiä, mikä saattoi aiheuttaa pientä sekavuutta pakkauksen ulkoasussa tai hämmentää kuluttajaa. Kaiken kaikkiaan tuotteiden ulkoasu oli kuitenkin kuluttajan kannalta hyvä ja selkeä.
Aineiston keruu suoritettiin syksyllä 2023 pääosin pääkaupunkiseudun
päivittäistavarakaupoissa. Mukaan otettiin myös pienemmät myymälät Turusta ja Tampereelta. Kaikkiaan tausta-aineistoa kerättiin kahdeksasta eri päivittäistavarakaupasta, joissa tarkasteluun otettiin yhteensä 542 eri kasvihuonevihannesta. Mukaan tarkasteluun valittiin Suomessa viljeltävien kasvihuonevihannesten pääkategoriat, eli kurkut, tomaatit, salaatit sekä yrtit. Tuotteista arvioitiin Sirkkalehtimerkin esiintyvyyttä, tuotteen alkuperämaata, muita mahdollisia alkuperä- tai laatumerkkejä sekä Sirkkalehtimerkin virallisen graafisen ohjeistuksen toteutumista.
Sirkkalehtimerkki on ollut käytössä kotimaisilla kasvihuonevihanneksilla jo vuodesta 1989 ja se on hyvin tunnettu alkuperämerkki kuluttajien keskuudessa. Merkin omistaa Kotimaiset Kasvikset ry. Nykyään Sirkkalehtimerkkiä ja Puhtaasti kotimainen -brändiä hallinnoi kasvihuonevihannesten osalta Kauppapuutarhaliitto ry, jonka toimesta muun muassa kerätään merkin käyttömaksut ja toteutetaan brändin markkinointi.
Tiedon keruun perusteella voitiin todeta, että kotimaisten tuotteiden osuus valikoimasta oli 69 prosenttia. Tämä ei tarkoittanut kuitenkaan suoraan sitä, että Sirkkalehtimerkki olisi esiintynyt kaikilla kotimaisilla tuotteilla, vaan sen näkyvyys tutkittavasta aineistosta oli 46 prosentilla. Osassa Sirkkalehtimerkittyjä tuotteita merkin sijoittelu herätti vielä toivomisen varaa, koska sitä ei välttämättä pystynyt havaitsemaan suoraan tuotepakkauksesta ensisilmäyksellä.
Kasvihuonevihannespakkauksissa esiintyi myös muita alkuperästä ja laadusta kertovia merkkejä. Näitä olivat muun muassa Hyvää Suomesta -merkki, Kotimaista -merkki, EU:n luomutunnus sekä Sydänmerkki. Joissakin tapauksessa samasta tuotteesta löytyi kolmea eri merkkiä, mikä saattoi aiheuttaa pientä sekavuutta pakkauksen ulkoasussa tai hämmentää kuluttajaa. Kaiken kaikkiaan tuotteiden ulkoasu oli kuitenkin kuluttajan kannalta hyvä ja selkeä.