Sitouttaminen startup-yrityksessä : case Quanturi Oy
Laakso, Niina (2024)
Laakso, Niina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402263432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402263432
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin sitouttamista startup-yrityksessä ja toimeksiantajana toimii Quanturi Oy. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka sitouttaa työntekijöitä startup-yritykseen, jossa budjetti on rajattu. Lisäksi selvitettiin myös, kuinka johtaminen vaikuttaa sitouttamiseen. Tutkimuksen avulla Quanturi Oy voi sitouttaa työntekijöitään entistä paremmin, jotta työntekijät pysyisivät yrityksessä, mutta myös työskentelevät tehokkaasti yrityksen tavoitteiden mukaan.
Opinnäytetyössä selvitettiin teorian kautta mitkä asiat sitouttavat, kuten esimerkiksi palkka, työajat, perehdytys ja yritysmielikuva. Johtamisen vaikutusta käytiin läpi luottamuksen ja vuorovaikutuksen kautta. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa, teemahaastatteluiden avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta työntekijää, joilla ei ole omistus osuutta yrityksestä, ja tämä on lähes 50 % Suomen toimiston työntekijöistä.
Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että työntekijät ovat hyvin sitoutuneita yritykseen. Tutkimuksen mukaan työntekijät ymmärsivät kuinka paljon yritys maksaa työntekijästä joka kuukausi, mutta työntekijän lähtemisen kustannukset haastateltavat arvioivat alakanttiin. Työn merkityksellisyys ja arvostus korostuivat tutkimuksessa. Ilmapiirillä on myös suuri vaikutus, kun taas perehdyksen ei koettu sitouttavan juurikaan. Positiivista palautetta ja mentorointia kaivattiin enemmän.
Opinnäytetyössä selvitettiin teorian kautta mitkä asiat sitouttavat, kuten esimerkiksi palkka, työajat, perehdytys ja yritysmielikuva. Johtamisen vaikutusta käytiin läpi luottamuksen ja vuorovaikutuksen kautta. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa, teemahaastatteluiden avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta työntekijää, joilla ei ole omistus osuutta yrityksestä, ja tämä on lähes 50 % Suomen toimiston työntekijöistä.
Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että työntekijät ovat hyvin sitoutuneita yritykseen. Tutkimuksen mukaan työntekijät ymmärsivät kuinka paljon yritys maksaa työntekijästä joka kuukausi, mutta työntekijän lähtemisen kustannukset haastateltavat arvioivat alakanttiin. Työn merkityksellisyys ja arvostus korostuivat tutkimuksessa. Ilmapiirillä on myös suuri vaikutus, kun taas perehdyksen ei koettu sitouttavan juurikaan. Positiivista palautetta ja mentorointia kaivattiin enemmän.