Etsimessä valokuvaaja: mikä saa kuluttajan valitsemaan ammattivalokuvaajan?
Korpi, Henri (2024)
Korpi, Henri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402263460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402263460
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda tilaajalle, Finnfoto ry:lle, asiakaspersoonia valokuvausalan kuluttaja-asiakkaiden paremman ymmärtämisen ja palveluiden kehittämisen tueksi. Tavoitteena oli saada syvällistä tietoa siitä, miksi kuluttajat valitsevat ammattivalokuvaajan, minkälaisia ovat tyypilliset asiakkaat ja miten heidän ostokäyttäytymisensä ilmenee. Tiedon avulla valokuvausalan ammattilaiset pystyisivät paremmin ymmärtämään potentiaalisia asiakkaitaan ja tarjoamaan heille paremmin räätälöityjä palveluita.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään valokuvausalaa ja sen trendejä nykypäivänä. Teoreettinen viitekehys rakentuu palvelumuotoilun sekä asiakastutkimuksen ja -profiloinnin ympärille. Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jonka avulla pyrittiin kartoittamaan eri asiakasryhmien käyttäytymistä ja mieltymyksiä valokuvauspalveluiden suhteen. Kyselytutkimus toteutettiin verkossa ja siihen saatiin yhteensä 348 vastausta, jotka analysoitiin systemaattisesti ja perusteellisesti.
Tulosten perusteella saatiin uutta tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä valokuvausalan kontekstissa. Analysoidun tiedon avulla pystyttiin luomaan neljä asiakaspersoonaa, jotka antavat kattavan kuvan kuluttaja-asiakkaista ja heidän tarpeistaan sekä odotuksistaan valokuvauspalveluiden suhteen. Tilaaja sai tuloksilla selkeän kuvan alan asiakkaista ja eri asiakasryhmistä. Tilaajan kautta tulokset leviävät laaja-alaisesti valokuvausalan ammattilaisille, jotka voivat hyödyntää näitä asiakaspersoonia markkinoinnissa ja palveluiden kohdentamisessa. Lisäksi ne auttavat valokuvaajia ymmärtämään paremmin asiakkaidensa tarpeita ja odotuksia, mikä puolestaan voi parantaa asiakastyytyväisyyttä ja liiketoiminnan menestystä.
Tavoitteet täyttyivät, kun kyselytutkimuksen avulla saatiin kattavasti tietoa kuluttajilta, joiden avulla päästiin luomaan hyödynnettävät asiakaspersoonat tilaajan sekä valokuvaajien käyttöön. Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa valokuvausalan ammattilaisille ja auttaa kehittämään alan palveluita entistä paremmin asiakkaiden tarpeita vastaaviksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään valokuvausalaa ja sen trendejä nykypäivänä. Teoreettinen viitekehys rakentuu palvelumuotoilun sekä asiakastutkimuksen ja -profiloinnin ympärille. Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jonka avulla pyrittiin kartoittamaan eri asiakasryhmien käyttäytymistä ja mieltymyksiä valokuvauspalveluiden suhteen. Kyselytutkimus toteutettiin verkossa ja siihen saatiin yhteensä 348 vastausta, jotka analysoitiin systemaattisesti ja perusteellisesti.
Tulosten perusteella saatiin uutta tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä valokuvausalan kontekstissa. Analysoidun tiedon avulla pystyttiin luomaan neljä asiakaspersoonaa, jotka antavat kattavan kuvan kuluttaja-asiakkaista ja heidän tarpeistaan sekä odotuksistaan valokuvauspalveluiden suhteen. Tilaaja sai tuloksilla selkeän kuvan alan asiakkaista ja eri asiakasryhmistä. Tilaajan kautta tulokset leviävät laaja-alaisesti valokuvausalan ammattilaisille, jotka voivat hyödyntää näitä asiakaspersoonia markkinoinnissa ja palveluiden kohdentamisessa. Lisäksi ne auttavat valokuvaajia ymmärtämään paremmin asiakkaidensa tarpeita ja odotuksia, mikä puolestaan voi parantaa asiakastyytyväisyyttä ja liiketoiminnan menestystä.
Tavoitteet täyttyivät, kun kyselytutkimuksen avulla saatiin kattavasti tietoa kuluttajilta, joiden avulla päästiin luomaan hyödynnettävät asiakaspersoonat tilaajan sekä valokuvaajien käyttöön. Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa valokuvausalan ammattilaisille ja auttaa kehittämään alan palveluita entistä paremmin asiakkaiden tarpeita vastaaviksi.