Myymälämarkkinoinnin keinot ja niiden vaikutus asiakaskokemukseen
Filatova, Erika (2023)
Filatova, Erika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402263475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402263475
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millainen myymälämarkkinoinnin ja asiakaskokemuksen välinen suhde on myymälässä tapahtuvan asiakasmatkan eri vaiheissa. Opinnäytetyössä tullaan käsittelemään asiakaskokemusta riippuvaisena myymälämarkkinoinnin eri keinoista ja niiden vaikutuksesta asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Sen vuoksi tarkoituksena on perehtyä myymälämarkkinoinnin ja asiakaskokemuksen teoriaan sekä käsitellä yrityksen myymälän kannalta merkittävimpiä myymälämarkkinoinnin keinoja, jotka heijastetaan kivijalkaliikkeen asiakasmatkaan. Opinnäytetyön myötä yritys saa tietoonsa yksittäisen myymälän markkinoinnin vahvuudet ja kehityskohteet sekä työntekijöiden näkemyksen visuaalisen perehdytyksen tasosta, minkä kuuluu edistää markkinoinnin tehokkuutta. Opinnäytetyössä käy ilmi, että myymälämarkkinoinnilla on suuri ja usein myös ratkaiseva vaikutus asiakkaan ostokäyttäytymiseen ja -päätökseen kivijalkaliikkeessä, joten yrityksen tulee panostaa siihen jokapäiväisessä toiminnassaan myyjien avustuksella. Yrityksen X yksittäisen myymälän työntekijöiden puolistrukturoidusta haastattelusta, kuitenkin käy ilmi, että aiheesta kiinnostuneet ja itsenäisesti oppineet myyjät omaavat paremman tieto- ja taitotason kuin ne, joiden osaaminen perustuu vain yrityksen tarjoamaan viralliseen visuaaliseen perehdytykseen. Eli työntekijöiden tämänhetkinen perehdytys antaa riittämättömät lähtökohdat myyjän myymälämarkkinoinnin osaamiselle ja toteutukselle, siihen nähden kuinka merkittävä vaikutus myymälämarkkinoinnilla on asiakkaan ostokäyttäytymiseen