Turvallisuudenhallintajärjestelmä jatkuvan lentokelpoisuuden organisaatiossa
Grekula, Päivi (2024)
Grekula, Päivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402273527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402273527
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli implementoida turvallisuudenhallintajärjestelmä jatkuvan lentokelpoisuuden organisaatiolle Nordic Regional Airlines Oy:ssä. Tarve tälle kehityshankkeelle syntyi Euroopan unionin lentoturvallisuusviraston, EASA:n, muutettua jatkuvan lentokelpoisuuden säädösrakennetta. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että turvallisuudenhallintajärjestelmän osa-alueet täyttävät EASA:n organisaatioille julkaisemat uudet vaatimukset.
Viitekehyksen tälle työlle muodostivat Part-CAMO- määräykset. Opinnäytetyössä on käytetty menetelmänä laadullista, vertailevaa tutkimusta sekä sen kartoittamisessa, mistä tekijöistä toimiva turvallisuudenhallintajärjestelmä muodostuu ilmailun säädöksissä, että siinä, miten nykyiset määräysvaatimukset poikkeavat aikaisemmasta määräysvaatimuksesta. Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi rakenteeltaan ja sisällöltään uudistettu toimintakäsikirja jatkuvan lentokelpoisuuden organisaation käyttöön, joka sisältää muiden toimintamenetelmien ohella dokumentoidun, vaatimukset täyttävän turvallisuudenhallintajärjestelmän. Tuotoksena syntynyt, päivitetty toimintakäsikirja ja sen sisältämät toimintamenetelmät todettiin vaatimuksenmukaisiksi sekä organisaation omassa compliance-auditoinnissa, että valvovan viranomaisen tekemässä tarkastuksessa. Kuten turvallisuudenhallinnassa yleensäkin, työn laatua ei lopulta kuitenkaan mitata auditoinneissa tai tarkastuksissa, vaan sen jokapäiväisessä käytettävyydessä. Tästä syystä sen toimivuutta on seurattava jatkossakin ja tarvittaessa muokattava ja muutettava niitä osa-alueita, joissa tapahtuu merkittäviä muutoksia tai joiden käytettävyys tai tuotos ei enää jatkossa vastaa organisaation tarpeita.
Viitekehyksen tälle työlle muodostivat Part-CAMO- määräykset. Opinnäytetyössä on käytetty menetelmänä laadullista, vertailevaa tutkimusta sekä sen kartoittamisessa, mistä tekijöistä toimiva turvallisuudenhallintajärjestelmä muodostuu ilmailun säädöksissä, että siinä, miten nykyiset määräysvaatimukset poikkeavat aikaisemmasta määräysvaatimuksesta. Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi rakenteeltaan ja sisällöltään uudistettu toimintakäsikirja jatkuvan lentokelpoisuuden organisaation käyttöön, joka sisältää muiden toimintamenetelmien ohella dokumentoidun, vaatimukset täyttävän turvallisuudenhallintajärjestelmän. Tuotoksena syntynyt, päivitetty toimintakäsikirja ja sen sisältämät toimintamenetelmät todettiin vaatimuksenmukaisiksi sekä organisaation omassa compliance-auditoinnissa, että valvovan viranomaisen tekemässä tarkastuksessa. Kuten turvallisuudenhallinnassa yleensäkin, työn laatua ei lopulta kuitenkaan mitata auditoinneissa tai tarkastuksissa, vaan sen jokapäiväisessä käytettävyydessä. Tästä syystä sen toimivuutta on seurattava jatkossakin ja tarvittaessa muokattava ja muutettava niitä osa-alueita, joissa tapahtuu merkittäviä muutoksia tai joiden käytettävyys tai tuotos ei enää jatkossa vastaa organisaation tarpeita.