Hur lärmiljön inom småbarnspedagogiken påverkar barnen - en analys ur ett fysiskt och socialt perspektiv : En litteraturstudie
Lindell, Erica; Westerback, Nea (2024)
Lindell, Erica
Westerback, Nea
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402283545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402283545
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov handlar om lärmiljön inom småbarnspedagogiken ur ett fysiskt och socialt perspektiv. Forskningsfrågorna i detta lärdomsprov är: “Hur ser en optimal lärmiljö ut för barnen inom småbarnspedagogiken?” och “Hur påverkar lärmiljön barnen ur ett fysiskt och socialt perspektiv?” För att få svar på frågeställningarna har vi gjort en allmän litteraturstudie var vi har analyserat 10 artiklar. Som kriterier har vi bland annat haft att artiklarna ska vara referensgranskade, på finska, svenska eller engelska och publicerade mellan åren 2010 – 2023. I den teoretiska referensramen tar vi upp lärmiljö och delaktighet som ämnen. Vi har utgått ifrån ett fysiskt och socialt perspektiv gällande lärmiljön. Den fysiska och sociala lärmiljön påverkar hela tiden varandra. För att barn, professionella och vårdnadshavare ska trivas på daghemmet krävs att både den fysiska och sociala lärmiljön är fungerande. Resultaten vi kommit fram till betonar delaktighet, trygghet, attityder och relationer i den sociala lärmiljön. Gällande den fysiska lärmiljön är säkerhet, organisering och variation viktigt. Barnen utvecklas och lär sig genom att utforska den fysiska lärmiljön och lärmiljön bör därför vara uppbyggd ur ett barns perspektiv. Att barnen får vara med och utveckla verksamheten främjar barnens delaktighet. Att barnen får vara delaktiga främjar bland annat deras kommunikationsförmåga och samarbetsförmåga. Att vistas utomhus är viktigt eftersom det ger barnen variation och barnen får utöva mer fysiska aktiviteter. Vi vill genom detta arbete sprida kunskap till alla professionella om den fysiska och sociala lärmiljön inom småbarnspedagogiken.