Työntekijäkokemuksen merkitys työntekijöiden sitouttamisessa pankkialalla : y-sukupolven työntekijöiden kokemuksia
Lundberg, Riikka (2024)
Lundberg, Riikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402283551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402283551
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajayrityksen y-sukupolven työntekijöiden työntekijäkokemusta sekä tämän vaikutusta työntekijöiden sitoutumiseen pankkialalla. Tutkimuksen taustalla oli toimeksiantajayrityksen halu ymmärtää, mitkä tekijät saavat työntekijät pohtimaan tyytyväisyyttään työnantajaan 2–3 vuoden työssäolon jälkeen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten työntekijäkokemus vaikuttaa työntekijöiden sitoutumiseen pankkialan yritys X:ssä, löytää työntekijäkokemuksen kannalta merkityksellisiä tekijöitä sekä ymmärtää pankkialan erityispiirteiden vaikutus y-sukupolven työntekijöiden työntekijäkokemukseen. Työn tavoitteena oli antaa tämän opinnäytetyön raportin muodossa toimeksiantajayritykselle konkreettista ja syvällistä tietoa nykyisten työntekijöiden työntekijäkokemuksen ja sitoutumisen nykytilasta.
Työn teoreettisena viitekehyksenä käytettiin työntekijäkokemusta ja pankkialaa. Työntekijäkokemuksen käsitteestä käsiteltiin työntekijäkokemuksen hyötyjä erityisesti sitouttamisen näkökulmasta, työntekijäkokemuksen muodostumista, y-sukupolven työntekijäkokemusta sekä työntekijäkokemuksen kehittämistä. Pankkialan käsitteestä käsiteltiin pankkialan kehitystä Suomessa sekä pankkialan työnantajakuvaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin yrityksen sisäisiä dokumentteja sekä laadullisia teemahaastatteluita. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että työntekijäkokemuksen ja sitoutumisen nykytila kuvautuu yrityksessä hyvänä. Positiivinen työntekijäkokemus rakentuu tutkimustulosten perusteella hyvästä työyhteisöstä, työn imua aikaansaavista työtehtävistä, työn voimavara- ja vaatimustekijöiden hallinnasta sekä henkilökohtaisen kasvun mahdollistamisesta. Tuloksissa korostuu myös työnkuvaa, työn vaatimustasoa ja työntekijän osaamistasoa vastaavan palkkauksen merkitys työntekijäkokemukseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä todettiin tutkimustulosten vahvistavan aiemmin aiheesta tehtyjä tutkimuksia, mutta myös eroavaisuuksia löydettiin. Palkkaus nousi tässä tutkimuksessa vahvemmin esille verrattuna aiempiin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin ja olemassa olevaan teoriatietoon. Syyksi arveltiin sitä, että pankkialan palkkakehitys olisi jäänyt jälkeen toimialalla tapahtuneiden suurten muutosten vuoksi. This thesis examined the employee experience of Generation Y employees of the client company as well as the impact of this on employee engagement in the banking sector. The research was based on the client company's desire to understand what factors cause employees to reflect on their satisfaction with the employer after two to three years on the job. The objective of the research was to find out how employee experience affects employee engagement in banking company X, to find factors relevant to employee experience, and to understand the impact of banking sector specifics on the employee experience of Generation Y employees. The objective of the thesis was to provide the client company with concrete and in-depth information in the form of a report on the current state of the employee experience and commitment of the current employees.
Employee experience and the banking sector were used as the theoretical framework for the thesis. On the concept of employee experience, the benefits of employee experience were studied, especially from the perspective of engagement, the formation of employee experience, the employee experience of Generation Y, and the development of employee experience. On the concept of the banking sector, the development of the banking sector in Finland and the employer image of the banking sector were discussed.
The thesis was carried out as qualitative research, using internal documents and qualitative thematic interviews as research methods. Based on the results of the research, it can be concluded that the current state of employee experience and commitment is described as good in the company. The research results indicate that a positive employee experience is built on a good work community, tasks that generate work engagement, managing the resource and requirement factors of work, and enabling personal growth. The results also highlight the importance of salary corresponding to job description, job requirement level and employee competence level for employee experience.
The conclusions of the thesis stated that the research results confirmed earlier research on the subject, but differences were also found. Salary became more prominent in this research compared to previous research on the subject and existing theoretical knowledge. The reason was thought to be that salary developments in the banking sector would have fallen behind due to major changes in the sector.
Työn teoreettisena viitekehyksenä käytettiin työntekijäkokemusta ja pankkialaa. Työntekijäkokemuksen käsitteestä käsiteltiin työntekijäkokemuksen hyötyjä erityisesti sitouttamisen näkökulmasta, työntekijäkokemuksen muodostumista, y-sukupolven työntekijäkokemusta sekä työntekijäkokemuksen kehittämistä. Pankkialan käsitteestä käsiteltiin pankkialan kehitystä Suomessa sekä pankkialan työnantajakuvaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin yrityksen sisäisiä dokumentteja sekä laadullisia teemahaastatteluita. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että työntekijäkokemuksen ja sitoutumisen nykytila kuvautuu yrityksessä hyvänä. Positiivinen työntekijäkokemus rakentuu tutkimustulosten perusteella hyvästä työyhteisöstä, työn imua aikaansaavista työtehtävistä, työn voimavara- ja vaatimustekijöiden hallinnasta sekä henkilökohtaisen kasvun mahdollistamisesta. Tuloksissa korostuu myös työnkuvaa, työn vaatimustasoa ja työntekijän osaamistasoa vastaavan palkkauksen merkitys työntekijäkokemukseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä todettiin tutkimustulosten vahvistavan aiemmin aiheesta tehtyjä tutkimuksia, mutta myös eroavaisuuksia löydettiin. Palkkaus nousi tässä tutkimuksessa vahvemmin esille verrattuna aiempiin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin ja olemassa olevaan teoriatietoon. Syyksi arveltiin sitä, että pankkialan palkkakehitys olisi jäänyt jälkeen toimialalla tapahtuneiden suurten muutosten vuoksi.
Employee experience and the banking sector were used as the theoretical framework for the thesis. On the concept of employee experience, the benefits of employee experience were studied, especially from the perspective of engagement, the formation of employee experience, the employee experience of Generation Y, and the development of employee experience. On the concept of the banking sector, the development of the banking sector in Finland and the employer image of the banking sector were discussed.
The thesis was carried out as qualitative research, using internal documents and qualitative thematic interviews as research methods. Based on the results of the research, it can be concluded that the current state of employee experience and commitment is described as good in the company. The research results indicate that a positive employee experience is built on a good work community, tasks that generate work engagement, managing the resource and requirement factors of work, and enabling personal growth. The results also highlight the importance of salary corresponding to job description, job requirement level and employee competence level for employee experience.
The conclusions of the thesis stated that the research results confirmed earlier research on the subject, but differences were also found. Salary became more prominent in this research compared to previous research on the subject and existing theoretical knowledge. The reason was thought to be that salary developments in the banking sector would have fallen behind due to major changes in the sector.