Hybridityön johtamisen haasteet lähiesihenkilötyön näkökulmasta
Rajala, Jennica (2024)
Rajala, Jennica
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403124264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403124264
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus selvittää, millainen Kaakkois-Suomen TE-toimiston hybridijohtamisen tila on tällä hetkellä työntekijöiden näkökulmasta ja miten sitä voisi kehittää toimivammaksi. Hybridijohtamisen lisäksi tutkimuksessa oli selvitetty hybridityöskentelymallin nykytilaa sekä tiimien toimintatapoja. Tutkimus keskittyi erityisesti viestinnän ja vuorovaikutuksen näkökulmaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle uusia toimintatapoja, joilla toimintaa voisi kehittää.
Tutkimuksessa pääasiallinen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui määrällinen eli kvantitatiivinen menetelmä. Tutkimusta varten tehtiin kyselylomake, joka lähetettiin toimeksiantoyrityksen henkilöstölle. Kyselylomakkeen lisäksi esihenkilöille pidettiin työpaja, jossa esiteltiin kyselylomakkeen tuloksia sekä pohdittiin, missä järjestyksessä toimintaa kannattaisi alkaa kehittämään.
Kokonaisuudessaan tutkimuksesta selvisi, että nykytila hybridityömallin ja hybridijohtamisen on melko hyvä. Kyselyssä nousi esiin muutama teema, jotka vaativat enemmän huomiota. Nämä teemat olivat viestinnän paljous ja liian iso määrä viestintäkanavia, pelisääntöjen luomisen tärkeys, hybridityömalli ja sosiaalisten suhteiden heikkeneminen.
Toimeksiantajalle annettiin työn lopputuloksena muutamia kehittämisehdotuksia aiemmin mainittuihin teemoihin liittyen. Kehittämisehdotukset painottuivat viestintäkanavien kehittämiseen, palaverikäytäntöihin, vuorovaikutuksen lisäämiseen hybridityössä sekä pelisääntöjen luomiseen.
Tutkimuksessa pääasiallinen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui määrällinen eli kvantitatiivinen menetelmä. Tutkimusta varten tehtiin kyselylomake, joka lähetettiin toimeksiantoyrityksen henkilöstölle. Kyselylomakkeen lisäksi esihenkilöille pidettiin työpaja, jossa esiteltiin kyselylomakkeen tuloksia sekä pohdittiin, missä järjestyksessä toimintaa kannattaisi alkaa kehittämään.
Kokonaisuudessaan tutkimuksesta selvisi, että nykytila hybridityömallin ja hybridijohtamisen on melko hyvä. Kyselyssä nousi esiin muutama teema, jotka vaativat enemmän huomiota. Nämä teemat olivat viestinnän paljous ja liian iso määrä viestintäkanavia, pelisääntöjen luomisen tärkeys, hybridityömalli ja sosiaalisten suhteiden heikkeneminen.
Toimeksiantajalle annettiin työn lopputuloksena muutamia kehittämisehdotuksia aiemmin mainittuihin teemoihin liittyen. Kehittämisehdotukset painottuivat viestintäkanavien kehittämiseen, palaverikäytäntöihin, vuorovaikutuksen lisäämiseen hybridityössä sekä pelisääntöjen luomiseen.