Verkostomaisen toimintamallin luominen osana Karelia-ammattikorkeakoulun Aineenvaihduntasairaudet ja fysioterapia - opintojakson toteutusta
Örn, Marjukka; Vaittinen, Kaija (2014)
Örn, Marjukka
Vaittinen, Kaija
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616912
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio (TKI) -toimintamalli Aineenvaihduntasairaudet ja fysioterapia - opintojakson painonhallinta-osuuteen. Tavoitteena oli luoda toimintamalli, joka mahdollistaa opiskelijoille parhaan mahdollisen oppimis- sekä osaamiskokemuksen. Opinnäytetyö toteutettiin osana Karelia-ammattikorkeakoulun TKI-toimintaa, joka tapahtui yhteistyössä ammattikorkeakoulun henkilöstön ja opiskelijoiden sekä hankkimiemme verkostokumppaneiden kanssa. Toimeksiantaja oli Karelia-ammattikorkeakoulu (liite 1). Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena luomalla toimintamalli tiiviissä yhteistyössä verkostokumppaneiden, opiskelijoiden sekä Karelia-ammattikorkeakoulun edustajien kanssa.
Opinnäytetyön pääteemat olivat ylipaino ja fysioterapiaprosessi sekä fysioterapeutin merkitys painonhallintaryhmän ohjaajana. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös Karelia-ammattikorkeakouluun oppimisympäristönä sekä oppimisen käsitteeseen ammattikor-keakoulukontekstissa.
Toimintamalli luotiin tietoperustan sekä haastatteluiden ja tehdyistä kyselyistä saatujen tulosten pohjalta. Toimintamallin tarkastusvaiheessa käytettiin apuna verkostokumppaneiden näkemyksiä. Valmis toimintamalli esitellään opintojaksoa tulevalla lukukaudella ohjaavalle opettajalle. Jatkokehitysideana on toimintamallin testaaminen käytännössä.
Opinnäytetyön pääteemat olivat ylipaino ja fysioterapiaprosessi sekä fysioterapeutin merkitys painonhallintaryhmän ohjaajana. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös Karelia-ammattikorkeakouluun oppimisympäristönä sekä oppimisen käsitteeseen ammattikor-keakoulukontekstissa.
Toimintamalli luotiin tietoperustan sekä haastatteluiden ja tehdyistä kyselyistä saatujen tulosten pohjalta. Toimintamallin tarkastusvaiheessa käytettiin apuna verkostokumppaneiden näkemyksiä. Valmis toimintamalli esitellään opintojaksoa tulevalla lukukaudella ohjaavalle opettajalle. Jatkokehitysideana on toimintamallin testaaminen käytännössä.