Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

LAPSEN KUULEMINEN ON LAPSEN ARVOSTAMISTA : Koulutus lasten kuulemisesta perhepäivähoitajille

Hiltunen, Niina; Komppula, Hanna (2014)

 
Avaa tiedosto
HiltunenNiina_KomppulaHanna_2014.pdf (1.314Mt)
Lataukset: 


Hiltunen, Niina
Komppula, Hanna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817413
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kahden Joensuun alueen perhepäivähoitajille koulutusta, jossa käsitellään lasten kuulemista. Tavoitteena oli hiljaisen tiedon jakaminen perhepäivähoitajien kesken teoriatietoon tukeutuen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu varhaiskasvatuksen laatutekijöihin ja sitä kautta lasten kuulemiseen.

Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se toteutettiin kehittämistyönä. Kehittämistyötä varten haastateltiin neljää perhepäivähoitajaa. Haastattelujen tulosten perusteella järjestettiin lasten kuulemiseen liittyvä koulutus sekä koottiin sen teoreettiseksi tueksi Vinkkejä lasten kuulemiseen -vihkonen. Koulutus sisälsi Learning Café- ja draamatyöskentelyä liittyen koulutuksen teemaan.

Lapsen kuuleminen on sekä kuuntelemista että lapsen mahdollisuutta vaikuttaa. Keskeistä on, että aikuinen osoittaa kiinnostusta lapsen kertomiin asioihin. Lapsen kuuleminen kasvattaa lapsen myönteistä minäkuvaa ja saa lapsen tuntemaan itsensä tärkeäksi. Kysyttäessä perhepäivähoitajilta, mitä lasten kuuleminen on, korostui vastauksissa aikuisen läsnäolo ja kuuntelemaan pysähtyminen sekä katsekontakti ja fyysisesti lapsen tasolle laskeutuminen. Perhepäivähoitajat pitivät tärkeänä lasten toiveiden huomioimista sekä valmiiden vaihtoehtojen tarjoamista toiminnan suunnittelussa. Lapsen kuuleminen on hoitajien mukaan myös lapseen tutustumista sekä hänen toimintansa seuraamista ja havainnointia.

Perhepäivähoitajat ja perhepäivähoidon ohjaajat antoivat hyvin positiivista palautetta koulutuksesta. Jatkossa koulutuksen pohjaa sekä vihkosta voisikin käyttää laajemmin perhepäivähoidon ohjauksen välineenä myös muilla alueilla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste