Opiskelijahuoltotyö ammatillisessa koulutuksessa
Okkonen, Heli (2014)
Okkonen, Heli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217856
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida Hyria koulutuksen opiskelijahuoltoryhmien toimintamalleja uuden oppilas- ja opiskelijahuoltolain näkökulmasta. Lain ennaltaehkäisevän työn, yhteisöllisen työn ja monialaisen yhteistyön käsitteet ovat toimineet tutkimuksen viitekehyksenä. Tutkimus on laadullinen arviointitutkimus.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että opiskelijahuoltoryhmällä on ollut jo ennen lakiuudistusta erilaisia ennaltaehkäiseviä, yhteisöllisiä ja monialaisen yhteistyön toimintamalleja käytössään. Uuden lain tultua voimaan niiden kehittämisen tarve on lisääntynyt. Ennaltaehkäisevään yhteisölliseen työhön tarvitaan koko organisaation ja oppilaitoksen henkilökunnan yhteistä kehittämistä.
Yhteisöllisten toimintamallien kehittämisessä on tärkeätä luoda niille toimivat rakenteet koko organisaatiossa. Tarvitaan opiskelijoiden osallisuuden lisäämistä toimintaan ja heidän äänensä kuulemista arjessa. Yksiköihin tarvitaan lisäksi erilaisia foorumeita, joissa voidaan käsitellä yhteisöllisiä asioita. Yhteisöllisen työn kehittämiselle tarvitaan myös aikaa.
Monialaisen yhteistyön toimintamallin kehittämisessä on haasteita. Huolta aiheuttivat uuden lain mukanaan tuomat muutokset opiskelijahuoltoryhmien toimintaan ja koordinaation puute opiskelijan asioissa. Lisäksi ryhmänohjaajien tehtävien lisääntyminen koettiin haasteelliseksi. Kehittämisessä uuden lain hengen mukaan ryhmänohjaajan vastuu ja rooli varhaisen tuen käynnistäjänä ja huolen puheeksi ottajana yhdessä opiskelijan kanssa on keskeistä. Uusi laki painottaa huoleen tarttumista varhaisella avoimella yhteistyöllä opiskelijan ja mahdollisesti huoltajan kanssa. Tällöin korostuu opiskelijan ja ryhmänohjaajan suhteen dialogisuus ja opiskelijoiden oma vastuu kertoa huolistaan ajoissa, jotta varhainen tuki ja ohjaus opiskelijahuollon palveluihin toteutuvat.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että opiskelijahuoltoryhmällä on ollut jo ennen lakiuudistusta erilaisia ennaltaehkäiseviä, yhteisöllisiä ja monialaisen yhteistyön toimintamalleja käytössään. Uuden lain tultua voimaan niiden kehittämisen tarve on lisääntynyt. Ennaltaehkäisevään yhteisölliseen työhön tarvitaan koko organisaation ja oppilaitoksen henkilökunnan yhteistä kehittämistä.
Yhteisöllisten toimintamallien kehittämisessä on tärkeätä luoda niille toimivat rakenteet koko organisaatiossa. Tarvitaan opiskelijoiden osallisuuden lisäämistä toimintaan ja heidän äänensä kuulemista arjessa. Yksiköihin tarvitaan lisäksi erilaisia foorumeita, joissa voidaan käsitellä yhteisöllisiä asioita. Yhteisöllisen työn kehittämiselle tarvitaan myös aikaa.
Monialaisen yhteistyön toimintamallin kehittämisessä on haasteita. Huolta aiheuttivat uuden lain mukanaan tuomat muutokset opiskelijahuoltoryhmien toimintaan ja koordinaation puute opiskelijan asioissa. Lisäksi ryhmänohjaajien tehtävien lisääntyminen koettiin haasteelliseksi. Kehittämisessä uuden lain hengen mukaan ryhmänohjaajan vastuu ja rooli varhaisen tuen käynnistäjänä ja huolen puheeksi ottajana yhdessä opiskelijan kanssa on keskeistä. Uusi laki painottaa huoleen tarttumista varhaisella avoimella yhteistyöllä opiskelijan ja mahdollisesti huoltajan kanssa. Tällöin korostuu opiskelijan ja ryhmänohjaajan suhteen dialogisuus ja opiskelijoiden oma vastuu kertoa huolistaan ajoissa, jotta varhainen tuki ja ohjaus opiskelijahuollon palveluihin toteutuvat.