Ohjelmoinnin verkko-opetuksen kehittäminen monitoimipaikkaisessa yrityksessä
Patteri, Maarit (2014)
Patteri, Maarit
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119384
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen kohdeyrityksenä on palvelulaitos, joka tuottaa laajoja tietoteknisiä palveluja eri sidosryhmille. Yrityksen tietojärjestelmiä tullaan merkittävästi uudistamaan tulevien vuosien aikana ja siksi Java-osaajia tarvitaan lisää. Organisaatiossa halutaan panostaa oman henkilökunnan osaamisen kehittämiseen. Tämä Java-pilotti oli osa tätä suurempaa organisaation osaamisen kehittämiseen liittyvää projektia. Tutkimuksen kohteena on ohjelmoinnin verkko-opetus etäopiskeluna, joka on uusi koulutusmuoto kyseisessä palvelulaitoksessa. Tutkimus sisältää tietojärjestelmätoteutuksen. Verkkoympäristössä käytettiin pilvipalveluna tarjottavaa Cisco WebEx-verkkokokous-ohjelmaa, joka mahdollistaa luentojen, demojen ja etäohjauksen antamiseen verkon kautta. WebEx:n käyttö oli uusi kokeilu tässä palvelulaitoksessa. Toinen väline oli Moodle-oppimisalusta, joka oli jo ennestään käytössä.
Tavoite oli selvittää pilottikurssin avulla, miten kyseinen opiskelumuoto ja koulutusympäristö soveltuivat ohjelmoinnin etäverkko-opetukseen henkilökunnalle ja oliko menetelmä opetusmuotona toimiva ja kustannustehokas. Lisäksi pilotin aikana kerättiin kokemuksia, tietoa ja kehityskohteita mahdollisesti tulevia uusia vastaavan sisältöisiä tai jatkokursseja varten. Pilotti toteutettiin vuonna 2012. Loppuraportti organisaatiolle valmistui vuonna 2013. Tästä opinnäytetyöstä on jätetty pois yrityksen ja henkilöiden tunnistetiedot sekä tehty joitakin rajauksia.
Hanke toteutettiin käyttämällä toimintatutkimusta. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselylomakkeita, havainnointia, osallistumisen ja oppimistulosten sekä kustannusten seurantaa. Lisäksi kouluttaja antoi oman loppuraportin. Aineisto on analysoitu käyttäen laadullisten menetelmien lisäksi määrällisiä menetelmiä soveltuvin osin.
Palautteiden mukaan oppijat olivat tyytyväisiä verkkokurssin toteutukseen ja tekniikka toimi hyvin. Verkkokurssi todettiin kustannustehokkaaksi vaihtoehdoksi ohjelmoinnin oppimiselle. Kurssipaketti siirrettiin Moodlen extranet ympäristöstä intranetiin muun henkilökunnan käyttöön vuonna 2013. Kurssin materiaalit ovat päivitettävässä muodossa ja kurssikokonaisuutta voidaan muokata tarvittaessa organisaatiolle sopivampaan muotoon.
WebEx:n käyttöä laajennettiin myös organisaation muissa yksiköissä koulutus- ja kokouskäyttöön.
Tavoite oli selvittää pilottikurssin avulla, miten kyseinen opiskelumuoto ja koulutusympäristö soveltuivat ohjelmoinnin etäverkko-opetukseen henkilökunnalle ja oliko menetelmä opetusmuotona toimiva ja kustannustehokas. Lisäksi pilotin aikana kerättiin kokemuksia, tietoa ja kehityskohteita mahdollisesti tulevia uusia vastaavan sisältöisiä tai jatkokursseja varten. Pilotti toteutettiin vuonna 2012. Loppuraportti organisaatiolle valmistui vuonna 2013. Tästä opinnäytetyöstä on jätetty pois yrityksen ja henkilöiden tunnistetiedot sekä tehty joitakin rajauksia.
Hanke toteutettiin käyttämällä toimintatutkimusta. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselylomakkeita, havainnointia, osallistumisen ja oppimistulosten sekä kustannusten seurantaa. Lisäksi kouluttaja antoi oman loppuraportin. Aineisto on analysoitu käyttäen laadullisten menetelmien lisäksi määrällisiä menetelmiä soveltuvin osin.
Palautteiden mukaan oppijat olivat tyytyväisiä verkkokurssin toteutukseen ja tekniikka toimi hyvin. Verkkokurssi todettiin kustannustehokkaaksi vaihtoehdoksi ohjelmoinnin oppimiselle. Kurssipaketti siirrettiin Moodlen extranet ympäristöstä intranetiin muun henkilökunnan käyttöön vuonna 2013. Kurssin materiaalit ovat päivitettävässä muodossa ja kurssikokonaisuutta voidaan muokata tarvittaessa organisaatiolle sopivampaan muotoon.
WebEx:n käyttöä laajennettiin myös organisaation muissa yksiköissä koulutus- ja kokouskäyttöön.