"Nyt osaan auttaa ihmisiä" : ensiapuopetuksen järjestäminen alakouluikäisille lapsille
Salonen, Vappu; Virtanen, Annika (2014)
Salonen, Vappu
Virtanen, Annika
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119398
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Jyrängön koulun kanssa, joka sijaitsee Heinolassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää ensiapuopetusta viidesluokkalaisille lapsille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli, että lapset saavat ensiapuvalmiuksia ja tietoa kuinka toimia ensiaputilanteissa. Ensiapuopetus toteutettiin kahtena päivänä. Opetuspäivien välissä oli viikon tauko, jotta oppilaat ehtivät sisäistää opittuja asioita. Opetuksessa hyödynnettiin sovelletusti tutkivaa oppimista sekä ongelmalähtöistä oppimista. Ensiapuopetus toteutettiin syksyllä 2014.
Opinnäytetyö sisälsi määrällisen tutkimuksen osuuden. Tutkimus toteutettiin ensiaputietojen kartoitus -kyselylomakkeella ennen ja jälkeen ensiapuopetuksen. Kartoituksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että oppilaiden ensiaputiedot kehittyivät opetuksen myötä. Oppilailta kysyttiin palautetta opetuksesta. Palaute oli positiivista ja oppilaat kokivat oppineensa uusia asioita.
Ensiapuopetuksessa käytetyt materiaalit koottiin kansioon sekä sähköiseen muotoon muistitikulle. Harjoituksissa käytetyt ensiaputarvikkeen kerättiin laatikkoon. Nämä kaikki annettiin yhteistyökumppanin käyttöön.
Opinnäytetyön opetustapaa ja ensiapuopetusmateriaalia voidaan soveltaa mahdollista jatkokäyttöä varten. Ensiapuopetus harjoituksia voidaan hyödyntää sekä kehittää erilaisille ryhmille sekä toimintaympäristöihin. Jatkokehittämishaasteeksi ehdotetaan tutkimaan millainen opetustapa tukee lapsen ensiaputaitojen oppimista parhaiten, millaiset ovat alakouluikäisten lasten ensiaputaidot sekä millaisia ensiaputaitoja alakouluikäisten lasten tulisi osata.
Opinnäytetyö sisälsi määrällisen tutkimuksen osuuden. Tutkimus toteutettiin ensiaputietojen kartoitus -kyselylomakkeella ennen ja jälkeen ensiapuopetuksen. Kartoituksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että oppilaiden ensiaputiedot kehittyivät opetuksen myötä. Oppilailta kysyttiin palautetta opetuksesta. Palaute oli positiivista ja oppilaat kokivat oppineensa uusia asioita.
Ensiapuopetuksessa käytetyt materiaalit koottiin kansioon sekä sähköiseen muotoon muistitikulle. Harjoituksissa käytetyt ensiaputarvikkeen kerättiin laatikkoon. Nämä kaikki annettiin yhteistyökumppanin käyttöön.
Opinnäytetyön opetustapaa ja ensiapuopetusmateriaalia voidaan soveltaa mahdollista jatkokäyttöä varten. Ensiapuopetus harjoituksia voidaan hyödyntää sekä kehittää erilaisille ryhmille sekä toimintaympäristöihin. Jatkokehittämishaasteeksi ehdotetaan tutkimaan millainen opetustapa tukee lapsen ensiaputaitojen oppimista parhaiten, millaiset ovat alakouluikäisten lasten ensiaputaidot sekä millaisia ensiaputaitoja alakouluikäisten lasten tulisi osata.