Muutosjohtaminen & järjestelmän käyttöönotto: Yliaikaisten saatavien perintä
Lindman, Niko (2024)
Lindman, Niko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404085985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404085985
Tiivistelmä
Tavoitteena opinnäytetyössä oli tutkia muutosjohtamista aiemmin tapahtuneen, askeleittain kehitetyn järjestelmän käyttöönottamisen yhteydessä, sekä perehtyä organisaation jäsenten kokemuksiin muutosjohtamisesta sekä järjestelmän myötä tulleista uusista toimintatapamuutoksista, ja laatia parannusehdotuksia tulevien järjestelmämuutoksien sekä niistä aiheutuvien muutostilanteiden johtamisen tueksi. Lisäksi analysoitiin järjestelmästä saatavaa dataa, ja selvitettiin mahdollisia yhteyksiä datan ja organisaation jäsenten näkemyksien välillä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muutosta sekä sen ominaisuuksia ja neljää eri muutosjohtamisen mallia. Esiteltäväksi ja reflektoitaviksi malleiksi valikoitui lineaarisia muutosjohtamisen malleja niiden selkeyden sekä yksittäiseen ja ajallisesti määriteltävissä olevaan tapaukseen rinnastettavuuden takia.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena kansainvälisesti toimivan pörssiyhtiö Stora Enson luotonvalvontaorganisaatiolle aiempien muutostilanteiden myötä ilmenneiden tarpeiden mukaisesti: Etenkin järjestelmäliitännäisten muutostilanteiden johtamisessa on tunnistettu olevan parannustarpeita. Tutkimusaineistoa kerättiin järjestelmän tietokannasta ajanjaksolta 2019–2023 sekä henkilöhaastatteluiden avulla, jotka toteutettiin välillä joulukuu 2023 – tammikuu 2024.
Tutkimustulokset todentavat organisaatiossa esiintyneitä muutoksen johtamiseen liittyviä haasteita, mutta osoittavat myös organisaation jäsenien olevan mukautumiskykyisiä ja valmiita muuttuman yksilöllisen merkityksellisyyden löytämisen myötä. Johtajuuden läsnäolo ja muutoksen johtamisen tarve korostuvat kauttaaltaan läpi muutoksen eri vaiheissa, lineaarisesti tarkastellen ennen muutosta, sen aikana ja muutoksen lopussa. Uudesta järjestelmästä on tullut osa organisaation jäsenten päivittäistä tekemistä ja sen tuomat parannukset tunnistetaan – ajureina ovat toimineet kuitenkin enemmän itse järjestelmä ja aika kuin varsinainen johtaminen ja johtajuus. Järjestelmästä saatavaa dataa ja siitä muodostettavaa statistiikkaa on mahdollista parantaa tukemaan johtamista, ja aihe on huomioon otettava tulevissa kehityksissä.
Tapauksen tutkimuksen pohjalta laaditut suositukset ovat sovellettavissa organisaation tuleviin muutoksiin, myös järjestelmämuutoksien ulkopolisissa aihealueissa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muutosta sekä sen ominaisuuksia ja neljää eri muutosjohtamisen mallia. Esiteltäväksi ja reflektoitaviksi malleiksi valikoitui lineaarisia muutosjohtamisen malleja niiden selkeyden sekä yksittäiseen ja ajallisesti määriteltävissä olevaan tapaukseen rinnastettavuuden takia.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena kansainvälisesti toimivan pörssiyhtiö Stora Enson luotonvalvontaorganisaatiolle aiempien muutostilanteiden myötä ilmenneiden tarpeiden mukaisesti: Etenkin järjestelmäliitännäisten muutostilanteiden johtamisessa on tunnistettu olevan parannustarpeita. Tutkimusaineistoa kerättiin järjestelmän tietokannasta ajanjaksolta 2019–2023 sekä henkilöhaastatteluiden avulla, jotka toteutettiin välillä joulukuu 2023 – tammikuu 2024.
Tutkimustulokset todentavat organisaatiossa esiintyneitä muutoksen johtamiseen liittyviä haasteita, mutta osoittavat myös organisaation jäsenien olevan mukautumiskykyisiä ja valmiita muuttuman yksilöllisen merkityksellisyyden löytämisen myötä. Johtajuuden läsnäolo ja muutoksen johtamisen tarve korostuvat kauttaaltaan läpi muutoksen eri vaiheissa, lineaarisesti tarkastellen ennen muutosta, sen aikana ja muutoksen lopussa. Uudesta järjestelmästä on tullut osa organisaation jäsenten päivittäistä tekemistä ja sen tuomat parannukset tunnistetaan – ajureina ovat toimineet kuitenkin enemmän itse järjestelmä ja aika kuin varsinainen johtaminen ja johtajuus. Järjestelmästä saatavaa dataa ja siitä muodostettavaa statistiikkaa on mahdollista parantaa tukemaan johtamista, ja aihe on huomioon otettava tulevissa kehityksissä.
Tapauksen tutkimuksen pohjalta laaditut suositukset ovat sovellettavissa organisaation tuleviin muutoksiin, myös järjestelmämuutoksien ulkopolisissa aihealueissa.