Ostotilaustellisten ostolaskujen prosessi ja ongelmakohdat Yritys Oy:ssä
Sireni, Paula (2014)
Sireni, Paula
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121319638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121319638
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutustuu toimeksiantajayritykselle suhteellisen uuteen prosessiin, ostotilaustellisten ostolaskujen käsittelyprosessiin. Toimeksiantajayrityksestä käytetään tässä työssä nimitystä Yritys Oy.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka hyvin Yritys Oy:llä toimii ostotilaustellisten ostolaskujen käsittelyprosessi ja mitä ongelmakohtia sieltä löytyy. Tavoitteena on selvittää mahdollisten ongelmien aiheuttajat ja etsiä niille parannus- ja kehitysehdotuksia sekä luoda kirjallinen ohjeistus laskujen käsittelyä varten.
Työn teoreettinen tietoperusta koostuu sähköisestä taloushallinnosta sekä prosesseista ja niiden kehittämisestä. Sähköisen taloushallinnon teoriassa on keskitytty digitaalisen taloushallintoon, toiminnanohjausjärjestelmiin ja ostoreskontran prosesseihin. Prosessien teoriaa on käsitelty selventämällä käsitteitä ja esittämällä prosessien kehittämisen menetelmää. Empiirinen aineisto muodostuu opinnäytetyön tekijän havainnoinnista ja työkokemuksesta sekä teemahaastattelusta. Aineistoa on hyödynnetty nykytilan kartoituksessa ja prosessikuvauksessa sekä ostotilaustellisten ostolaskujen käsittelyprosessin analysoinnissa.
Prosessin analysoinnin perusteella voidaan päätellä ostotilaustellisten ostolaskujen käsittelyprosessin toimivan hyvin ja siinä ilmenevät ongelmat vaikuttavat lähinnä työn tehokkuuteen ja ajankäyttöön. Sisäisen viestinnän parantaminen, toiminnanohjausjärjestelmän tuomien mahdollisuuksien selvittäminen sekä digitaalisempaan taloushallintoon siirtyminen vähentäisivät huomattavasti laskujen käsittelyssä ilmeneviä ongelmia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka hyvin Yritys Oy:llä toimii ostotilaustellisten ostolaskujen käsittelyprosessi ja mitä ongelmakohtia sieltä löytyy. Tavoitteena on selvittää mahdollisten ongelmien aiheuttajat ja etsiä niille parannus- ja kehitysehdotuksia sekä luoda kirjallinen ohjeistus laskujen käsittelyä varten.
Työn teoreettinen tietoperusta koostuu sähköisestä taloushallinnosta sekä prosesseista ja niiden kehittämisestä. Sähköisen taloushallinnon teoriassa on keskitytty digitaalisen taloushallintoon, toiminnanohjausjärjestelmiin ja ostoreskontran prosesseihin. Prosessien teoriaa on käsitelty selventämällä käsitteitä ja esittämällä prosessien kehittämisen menetelmää. Empiirinen aineisto muodostuu opinnäytetyön tekijän havainnoinnista ja työkokemuksesta sekä teemahaastattelusta. Aineistoa on hyödynnetty nykytilan kartoituksessa ja prosessikuvauksessa sekä ostotilaustellisten ostolaskujen käsittelyprosessin analysoinnissa.
Prosessin analysoinnin perusteella voidaan päätellä ostotilaustellisten ostolaskujen käsittelyprosessin toimivan hyvin ja siinä ilmenevät ongelmat vaikuttavat lähinnä työn tehokkuuteen ja ajankäyttöön. Sisäisen viestinnän parantaminen, toiminnanohjausjärjestelmän tuomien mahdollisuuksien selvittäminen sekä digitaalisempaan taloushallintoon siirtyminen vähentäisivät huomattavasti laskujen käsittelyssä ilmeneviä ongelmia.