Elämän mittainen : uudelleenkäytettävän hääasustekonseptin ideointia merkitysten rakentumisen näkökulmasta
Kumpulainen, Roosa (2024)
Kumpulainen, Roosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404146457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404146457
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä ymmärrystä häiden historiasta ja tuotesemantiikasta ja soveltaa tätä tietoa konsepti-ideaan uudelleenkäytettävästä hääasuste kokonaisuudesta. Työn tarkoituksena oli tarkastella malliston suunnittelua merkitysten näkökulmasta. Ymmärryksen luomisen jälkeen konsepti-idean pohjalta tuotettiin haastattelu, jonka havaintoja visualisointiin luonnoskirjaan. Luonnoskirjaan tehtiin benchmark -leikeaukeamia ja idealuonnoksia.
Aihetta lähestyttiin tutustumalla Suomen hää historiaan, symboliikkaan ja merkitysperinteeseen. Nyky hääkulttuuriin ja tämän hetken trendeihin tutustuminen tapahtui kahdilla häämessuilla vierailessa. Tuotesemantiikkaa tarkasteltiin merkitysten näkökulmasta yleisellä tasolla aiheeseen tutustuen. Työssä pohditaan hääasusteiden kertakäyttökulttuurillista ongelmaa ja sitä, kuinka ihmisten käsitystä hääasusteiden elinkaaresta voisi muuttaa merkitysten kautta.
Opinnäytetyön muotoiluprosessin tarkoituksena oli sukeltaa ongelmanasettelu kysymyksen pohdintaan; Kuinka muotoilla uudelleenkäytettävä hääasuste kokonaisuus niin, että se kulkisi elämässä mukana seuraavatkin merkittävät juhlat? Muotoiluprosessia ohjasi vastuulliset arvot, tavoite pitkäikäisestä elinkaaresta. Prosessin lopputuloksena syntyi konsepti-idea ja luonnoskirja, joiden työstäminen jatkuu vielä opinnäytetyön jälkeen. Tuotesemantiikkaan perehtyminen avasi ymmärrystä siitä, kuinka merkitysten tarkastelua muotoiluprosessissa voisi hyödyntää ja kuinka tällä voitaisiin saavuttaa parempia käyttäjän ja tuotteen välisiä kokemuksia.
Aihetta lähestyttiin tutustumalla Suomen hää historiaan, symboliikkaan ja merkitysperinteeseen. Nyky hääkulttuuriin ja tämän hetken trendeihin tutustuminen tapahtui kahdilla häämessuilla vierailessa. Tuotesemantiikkaa tarkasteltiin merkitysten näkökulmasta yleisellä tasolla aiheeseen tutustuen. Työssä pohditaan hääasusteiden kertakäyttökulttuurillista ongelmaa ja sitä, kuinka ihmisten käsitystä hääasusteiden elinkaaresta voisi muuttaa merkitysten kautta.
Opinnäytetyön muotoiluprosessin tarkoituksena oli sukeltaa ongelmanasettelu kysymyksen pohdintaan; Kuinka muotoilla uudelleenkäytettävä hääasuste kokonaisuus niin, että se kulkisi elämässä mukana seuraavatkin merkittävät juhlat? Muotoiluprosessia ohjasi vastuulliset arvot, tavoite pitkäikäisestä elinkaaresta. Prosessin lopputuloksena syntyi konsepti-idea ja luonnoskirja, joiden työstäminen jatkuu vielä opinnäytetyön jälkeen. Tuotesemantiikkaan perehtyminen avasi ymmärrystä siitä, kuinka merkitysten tarkastelua muotoiluprosessissa voisi hyödyntää ja kuinka tällä voitaisiin saavuttaa parempia käyttäjän ja tuotteen välisiä kokemuksia.