Success of in-game purchases in free-to-play mobile gaming
Kananen, Niko (2014)
Kananen, Niko
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519743
Tiivistelmä
Suuria askeleita on otettua viimeisempien vuosikymmenien aikana informaatio ja kommunikaatio teknologiassa. Olemme nopeasti kehittyneet ensimmäisten matkapuhelimien ja internetin ensi askelten aikakaudelta ajanjaksoon, jossa älypuhelimet ovat osa jokapäiväistä elämäämme. Tämän on myös luonut mahdollisuuksia mobiililaitteiden sovellusten kehittäjille ja niiden kasvavalle myynnille.
Mobiilisovelluksissa sisäiset ostokset ovat kasvattaneet suosiotaan. Yksi suurimmista vaikuttavista tekijöistä tähän on ilmaiseksi ladattavien sovellusten määrän nouseminen.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia mobiilipelien sisäisten ostosten suosiota pelisovelluksissa, jotka ovat ottaneet käyttöönsä free-to-play tuottomallin. Opinnäytetyö lähestyi mobiilipelien sisäisten ostosten menestystä kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta. Tutkimuksen ensimmäinen vaihe oli selvittää mistä johtuvat suuret käyttäjä määrät free-to-play peleissä. Toisen vaiheen päämäärä oli selvittää mikä sovellusten käyttäjien psykologisessa ja sosiaalisessa ominaisuuksissa johti sovellusten sisäisiin ostoksiin.
Opinnäytetyön suorittamiseksi vaadittu tieto kerättiin käyttämällä nettipohjaista kyselyä. Kyselyyn vastasi yhteensä 136 henkilöä. Opinnäytetyön tulokset saatiin vertailemalla kyselyn tuloksia kirjallisuusosioon.
On nähtävissä selviä merkkejä, että informaation keräysvaihe, luottamuksen vahvistaminen ja vaihtoehtojen vertailuvaihe osana ostopäätös prosessia sovelluskaupoissa kannustavat free-to-play pelien valitsemista muiden pelien sijasta. Lisäksi välineellisellä ehdollistamisella on merkittävä rooli kuluttajien päätöksissä tehdä sovellustensisäisiä ostoksia. Sama vaikutus on myös utilitaarisella sosiaalisella vertaisryhmällä.
Mobiilisovelluksissa sisäiset ostokset ovat kasvattaneet suosiotaan. Yksi suurimmista vaikuttavista tekijöistä tähän on ilmaiseksi ladattavien sovellusten määrän nouseminen.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia mobiilipelien sisäisten ostosten suosiota pelisovelluksissa, jotka ovat ottaneet käyttöönsä free-to-play tuottomallin. Opinnäytetyö lähestyi mobiilipelien sisäisten ostosten menestystä kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta. Tutkimuksen ensimmäinen vaihe oli selvittää mistä johtuvat suuret käyttäjä määrät free-to-play peleissä. Toisen vaiheen päämäärä oli selvittää mikä sovellusten käyttäjien psykologisessa ja sosiaalisessa ominaisuuksissa johti sovellusten sisäisiin ostoksiin.
Opinnäytetyön suorittamiseksi vaadittu tieto kerättiin käyttämällä nettipohjaista kyselyä. Kyselyyn vastasi yhteensä 136 henkilöä. Opinnäytetyön tulokset saatiin vertailemalla kyselyn tuloksia kirjallisuusosioon.
On nähtävissä selviä merkkejä, että informaation keräysvaihe, luottamuksen vahvistaminen ja vaihtoehtojen vertailuvaihe osana ostopäätös prosessia sovelluskaupoissa kannustavat free-to-play pelien valitsemista muiden pelien sijasta. Lisäksi välineellisellä ehdollistamisella on merkittävä rooli kuluttajien päätöksissä tehdä sovellustensisäisiä ostoksia. Sama vaikutus on myös utilitaarisella sosiaalisella vertaisryhmällä.