Kosmetiikan myynninedistämisen keinot apteekissa
Raitalahti, Mira (2024)
Raitalahti, Mira
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166648
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin apteekin kosmetiikan myyntiä ja siihen vaikuttavia tekijöitä apteekin henkilökunnan sekä asiakkaiden näkökulmasta. Työssä selvitettiin myös keinoja, joilla apteekki voi edistää kosmetiikan myyntiä ja niiden kautta kartoitettiin toimivia kehittämisehdotuksia kohdeorganisaatiolle.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda tietoa kosmetiikan myynnistä apteekin henkilökunnalle sekä lisätä asiakkaiden tyytyväisyyttä. Tutkimus tuo myymälässä toteutettavat myynninedistämisen keinot esille ja niiden avulla apteekit ja muut yritykset voivat löytää heidän toimintaansa sopivia vaihtoehtoja myyntinsä kasvattamiseksi.
Työn tutkimusosuudessa käytettiin tiedonkeruumenetelminä teemahaastattelua ja pääosin määrällistä kyselyä. Havainnointi toimi työn tutkimuksessa avustavana tiedonkeruumenetelmänä. Teemahaastattelu kohdennettiin kohdeyrityksen työntekijöille ja kysely kohdeyrityksen asiakkaille. Havainnointi pohjautui tutkimuksen toteuttajan tekemiin havaintoihin kohdeyrityksessä. Tutkimus toteutettiin ja tuloksia analysointiin työn teoriatiedon sekä tutkimuskysymysten pohjalta. Tutkimuksen johtopäätöksiä peilattiin työn teoriatietoon.
Tutkimus osoitti sen, että apteekin henkilökunta kaipaa koulutusta ja opastusta kosmetiikan myyntiin ja apteekin valikoima vaatii uudistamista ja yhtenäistämistä sekä henkilökunnan että asiakkaiden näkemysten pohjalta. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että kuluttajien tietoisuutta kohdeyrityksen kosmetiikkatarjonnasta tulisi lisätä ja työntekijöiden innostusta kosmetiikan myyntiä kohtaan kasvattaa, jotta kosmetiikkaosaaminen olisi koko henkilöstön keskuudessa tasalaatuisempaa. Teorian ja tutkimustulosten pohjalta esitettiin kehittämisehdotusten muistilista kohdeorganisaatiolle.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda tietoa kosmetiikan myynnistä apteekin henkilökunnalle sekä lisätä asiakkaiden tyytyväisyyttä. Tutkimus tuo myymälässä toteutettavat myynninedistämisen keinot esille ja niiden avulla apteekit ja muut yritykset voivat löytää heidän toimintaansa sopivia vaihtoehtoja myyntinsä kasvattamiseksi.
Työn tutkimusosuudessa käytettiin tiedonkeruumenetelminä teemahaastattelua ja pääosin määrällistä kyselyä. Havainnointi toimi työn tutkimuksessa avustavana tiedonkeruumenetelmänä. Teemahaastattelu kohdennettiin kohdeyrityksen työntekijöille ja kysely kohdeyrityksen asiakkaille. Havainnointi pohjautui tutkimuksen toteuttajan tekemiin havaintoihin kohdeyrityksessä. Tutkimus toteutettiin ja tuloksia analysointiin työn teoriatiedon sekä tutkimuskysymysten pohjalta. Tutkimuksen johtopäätöksiä peilattiin työn teoriatietoon.
Tutkimus osoitti sen, että apteekin henkilökunta kaipaa koulutusta ja opastusta kosmetiikan myyntiin ja apteekin valikoima vaatii uudistamista ja yhtenäistämistä sekä henkilökunnan että asiakkaiden näkemysten pohjalta. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että kuluttajien tietoisuutta kohdeyrityksen kosmetiikkatarjonnasta tulisi lisätä ja työntekijöiden innostusta kosmetiikan myyntiä kohtaan kasvattaa, jotta kosmetiikkaosaaminen olisi koko henkilöstön keskuudessa tasalaatuisempaa. Teorian ja tutkimustulosten pohjalta esitettiin kehittämisehdotusten muistilista kohdeorganisaatiolle.