Sosionomin osaaminen varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuva
Lassila, Marita (2024)
Lassila, Marita
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186898
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuslakiin 1.9.2018 voimaantullut muutos uudelleenmääritteli varhaiskasvatuksessa työskentelevien ammattikelpoisuudet. Sosionomeille tämä tarkoitti varhaiskasvatuksen opettajan tittelistä luopumista, jos ammattiin valmistuminen tapahtuisi 31.7.2023 jälkeen. Tästä lakimuutoksesta syntyi varhaiskasvatuksen sosionomin virka, joka on vielä jokseenkin määrittelemätön tehtävänimike. Miten varhaiskasvatuksen sosionomien osaamista tullaan hyödyntämään nyt ja lähitulevaisuudessa sekä miten he voivat parhaiten tukea varhaiskasvatuksen tavoitteiden saavuttamista?
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää laadullisen tutkimuksen kautta dokumenttianalyysiä käyttäen ”Mitä osaamista sosionomi tuo varhaiskasvatuksen työkentälle?”. Tutkimustuloksissa esiin nousi sosionomin vahva sosiaalipedagoginen osaaminen, jota ei löydy muulta varhaiskasvatuksessa työskentelevältä henkilöstöltä. Lisäksi ilmi nousi sosionomin vastuun laaja-alaisuus varhaiskasvatuksen työkentällä ja mitä varhaiskasvatuksen sosionomilta odotetaan dokumenteista esiin nousseiden tietojen perusteella. The amendment to the Early Childhood Education Act, which came into force on 1.9.2018, redefined the qualifications of professionals working in early childhood education. For the Bachelors of Social Services this meant relinquishing the title of early childhood education teacher if they graduated after 31.7.2023. This legislative change resulted in the creation of a new position known as Bachelor of Social Services in early childhood education, which remains somewhat undefined. How will the expertise of Bachelor of Social Services in early childhood education be utilized now and in the near future and how can they best support the achievement of early childhood educational goals?
The purpose of this thesis was to investigate through qualitative research using document analysis, "What expertise does a Bachelors of Social Services bring to the field of early childhood education?" The research results highlighted the strong social pedagogical expertise of Bachelor of Social Services, which is not found in other personnel working in early childhood education. Additionally, the study revealed the broad responsibility of social workers in the field of early childhood education and the expectations placed on them based on the information gathered from the documents.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää laadullisen tutkimuksen kautta dokumenttianalyysiä käyttäen ”Mitä osaamista sosionomi tuo varhaiskasvatuksen työkentälle?”. Tutkimustuloksissa esiin nousi sosionomin vahva sosiaalipedagoginen osaaminen, jota ei löydy muulta varhaiskasvatuksessa työskentelevältä henkilöstöltä. Lisäksi ilmi nousi sosionomin vastuun laaja-alaisuus varhaiskasvatuksen työkentällä ja mitä varhaiskasvatuksen sosionomilta odotetaan dokumenteista esiin nousseiden tietojen perusteella.
The purpose of this thesis was to investigate through qualitative research using document analysis, "What expertise does a Bachelors of Social Services bring to the field of early childhood education?" The research results highlighted the strong social pedagogical expertise of Bachelor of Social Services, which is not found in other personnel working in early childhood education. Additionally, the study revealed the broad responsibility of social workers in the field of early childhood education and the expectations placed on them based on the information gathered from the documents.