Urheiluteollisuuden kansainvälistyminen ja vientimahdollisuudet
Smedlund, Mikael (2024)
Smedlund, Mikael
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404197032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404197032
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee urheiluteollisuuden kansainvälistymistä ja vientimahdollisuuksia. Tutkimuksessa selvitetään kansainvälistymiseen liittyviä haasteita ja etuja sekä pohditaan vientimahdollisuuksia markkinoinnin ja sponsoroinnin näkökulmista. Tutkimuksessa esitetään myös esimerkkitapaus, jonka avulla pyritään syventämään aihetta käytännön esimerkkien avulla.
Tutkimus toteutetaan laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytetään sisällönanalyysiä. Sisällönanalyysi tarjoaa tehokkaan tavan analysoida ja tulkita aineistoa, erityisesti silloin kun tutkitaan tekstipohjaista materiaalia. Tutkimuksessa käytettävä tutkimusmenetelmä soveltuu hyvin tähän tutkimukseen, sillä tavoitteena on hahmottaa urheiluteollisuuden kansainvälistymiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia yritysten näkökulmasta. Sisällönanalyysi mahdollistaa eri käsitteiden ja teemojen tunnistamisen aineistosta, ja tämä auttaa hahmottamaan kokonaiskuvaa ja löytämään syvällistä ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että urheiluteollisuus tarjoaa yrityksille merkittäviä mahdollisuuksia laajentua kansainvälisille markkinoille. Vaikka kansainvälistyminen tuo mukanaan paljon erilaisia haasteita, luo se myös yrityksille paljon uusia mahdollisuuksia sekä etuja. Tutkimus vahvisti sen, että markkinointi ja sponsorointi ovat keskeisiä tekijöitä yritysten menestykselle kansainvälisillä urheilumarkkinoilla. Erityisesti yritysten pyrkimys luoda positiivista brändi-imagoa urheiluympäristön avulla on ratkaisevaa kansainvälisillemarkkinoille laajentuessa.
Tutkimus toteutetaan laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytetään sisällönanalyysiä. Sisällönanalyysi tarjoaa tehokkaan tavan analysoida ja tulkita aineistoa, erityisesti silloin kun tutkitaan tekstipohjaista materiaalia. Tutkimuksessa käytettävä tutkimusmenetelmä soveltuu hyvin tähän tutkimukseen, sillä tavoitteena on hahmottaa urheiluteollisuuden kansainvälistymiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia yritysten näkökulmasta. Sisällönanalyysi mahdollistaa eri käsitteiden ja teemojen tunnistamisen aineistosta, ja tämä auttaa hahmottamaan kokonaiskuvaa ja löytämään syvällistä ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että urheiluteollisuus tarjoaa yrityksille merkittäviä mahdollisuuksia laajentua kansainvälisille markkinoille. Vaikka kansainvälistyminen tuo mukanaan paljon erilaisia haasteita, luo se myös yrityksille paljon uusia mahdollisuuksia sekä etuja. Tutkimus vahvisti sen, että markkinointi ja sponsorointi ovat keskeisiä tekijöitä yritysten menestykselle kansainvälisillä urheilumarkkinoilla. Erityisesti yritysten pyrkimys luoda positiivista brändi-imagoa urheiluympäristön avulla on ratkaisevaa kansainvälisillemarkkinoille laajentuessa.