Kuvakommunikointi ja erityisopetus : materiaalipaketti työelämässä oleville erityisopettajille
Suhonen, Veera; Tuomi, Lotta (2024)
Suhonen, Veera
Tuomi, Lotta
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217117
Tiivistelmä
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda työelämässä toimiville erityisopettajille sähköinen materiaalipaketti, joka pitää sisällään kommunikointia sekä toiminnanohjausta tukevaa kuvamateriaalia. Materiaalien tarkoituksena oli helpottaa erityisopettajien sekä heidän oppilaiden välistä kommunikointia sekä kannustaa erityisopettajia kuvamateriaalien käyttöönottoon sekä itsenäiseen materiaalien valmistamiseen. Materiaalien tarkoituksena oli myös tukea oppilaiden kommunikointia sekä lisätä oppilaiden itsenäistä osallistumista sekä päätöksentekoa kouluympäristössä tapahtuvissa tilanteissa sekä helpottaa mahdollisia toiminnanohjaustilanteissa ilmeneviä haasteita. Työn tavoitteena oli toteuttaa helppokäyttöiset sekä monipuoliset kuvamateriaalit, joista mahdollisimman moni oppilas hyötyisi.
Materiaalipaketti sisältää kuvia toiminnanohjauksen tueksi sekä tunteiden käsittelyn avuksi. Paketti sisältää siirtymäkuvia, tunnekuvia, tunnemittarin, kaksi toimintataulua sekä retkikuvia. Siirtymäkuvat ovat tarkoitettu oppitunnilta ruokailuun siirtymiseen, koululta välitunnille siirtymiseen sekä koululta kotiin lähtemiseen. Tunnekuvat ovat puolestaan tarkoitettu tunteiden käsittelyn sekä tunnistamisen avuksi. Ne sisältävät tunteen, siitä koituvan tilanteen sekä mahdollisen ratkaisun. Tunnemittarin avulla voidaan tunnistaa tunteita ja mittarin viereen voi kirjoittaa tai kuvittaa tunnereaktiota. Retkikuvat ovat puolestaan retkille tarkoitettuja toiminnanohjauskuvia. Materiaalipaketin tilaajana toimi Kouvolassa sijaitseva erityisen tuen Carea-koulu. Kuvitettu materiaalipaketti on suunniteltu Carea-koulun toiveiden mukaisesti. Opinnäytetyö sisältää myös tietoa erityisopetuksesta ja sen opiskelusta, erityispedagogiikasta, puhetta tukevista ja korvaavista kommunikaatiomenetelmistä, lapsen kielen kehityksestä sekä kielellisistä vaikeuksista. Opinnäytetyössä käsitellään myös kuvitetun materiaalipaketin suunnittelu- ja valmistusvaiheita.
Materiaalipaketti sisältää kuvia toiminnanohjauksen tueksi sekä tunteiden käsittelyn avuksi. Paketti sisältää siirtymäkuvia, tunnekuvia, tunnemittarin, kaksi toimintataulua sekä retkikuvia. Siirtymäkuvat ovat tarkoitettu oppitunnilta ruokailuun siirtymiseen, koululta välitunnille siirtymiseen sekä koululta kotiin lähtemiseen. Tunnekuvat ovat puolestaan tarkoitettu tunteiden käsittelyn sekä tunnistamisen avuksi. Ne sisältävät tunteen, siitä koituvan tilanteen sekä mahdollisen ratkaisun. Tunnemittarin avulla voidaan tunnistaa tunteita ja mittarin viereen voi kirjoittaa tai kuvittaa tunnereaktiota. Retkikuvat ovat puolestaan retkille tarkoitettuja toiminnanohjauskuvia. Materiaalipaketin tilaajana toimi Kouvolassa sijaitseva erityisen tuen Carea-koulu. Kuvitettu materiaalipaketti on suunniteltu Carea-koulun toiveiden mukaisesti. Opinnäytetyö sisältää myös tietoa erityisopetuksesta ja sen opiskelusta, erityispedagogiikasta, puhetta tukevista ja korvaavista kommunikaatiomenetelmistä, lapsen kielen kehityksestä sekä kielellisistä vaikeuksista. Opinnäytetyössä käsitellään myös kuvitetun materiaalipaketin suunnittelu- ja valmistusvaiheita.