Ikäihmisten osallisuuden edistäminen Pasilan kirjastossa
Davydova, Julia; Kemppinen, Ninja; Kulonen, Tiia; Kymäläinen, Milla (2024)
Davydova, Julia
Kemppinen, Ninja
Kulonen, Tiia
Kymäläinen, Milla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237408
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Helsingissä sijaitseva Pasilan kirjasto. Tavoitteena oli kehittää valmis palvelukonsepti, jonka avulla voidaan lisätä yli 65-vuotiaiden osallisuutta Pasilan kirjaston toiminnassa ja sen palveluiden kehittämisessä.
Opinnäytetyössä käytettiin kehittämismenetelminä teemahaastattelua, benchmarkingia sekä sprint-menetelmää. Ennen sprint-viikkoa asiakasymmärrystä kerättiin teemahaastattelujen avulla sekä syventymällä osallisuuden ja ikäihmisten tietoperustaan. Sprint-viikolla hyödynnettiin sopivia palvelumuotoilun menetelmiä sekä luotiin kolme erilaista ehdotusta toimeksiantajalle esiteltäviksi. Kaikki ehdotukset saivat kannatusta toimeksiantajalta ja ne yhdistettiin lopulliseksi palvelukonseptiksi, joista tiimi loi kolme prototyyppiä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi palvelukonsepti Hyvinvoinnin Helmet -tapahtumasta. Tapahtuma voidaan järjestää säännöllisesti kirjaston tiloissa ja siinä on monipuolisia, vaihtuvia hyvinvointiteemoja. Tapahtuman toteutuksessa voidaan hyödyntää yhteistyökumppaneita, kuten sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita. Osallisuuden lisäksi tavoitteena on tavoittaa ikäihmisiä, jotka eivät vielä käytä kirjaston palveluja. Palvelukonseptia varten laadittiin markkinointisuunnitelma, jonka päämääränä on tavoittaa kohderyhmän asiakkaat.
Opinnäytetyössä käytettiin kehittämismenetelminä teemahaastattelua, benchmarkingia sekä sprint-menetelmää. Ennen sprint-viikkoa asiakasymmärrystä kerättiin teemahaastattelujen avulla sekä syventymällä osallisuuden ja ikäihmisten tietoperustaan. Sprint-viikolla hyödynnettiin sopivia palvelumuotoilun menetelmiä sekä luotiin kolme erilaista ehdotusta toimeksiantajalle esiteltäviksi. Kaikki ehdotukset saivat kannatusta toimeksiantajalta ja ne yhdistettiin lopulliseksi palvelukonseptiksi, joista tiimi loi kolme prototyyppiä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi palvelukonsepti Hyvinvoinnin Helmet -tapahtumasta. Tapahtuma voidaan järjestää säännöllisesti kirjaston tiloissa ja siinä on monipuolisia, vaihtuvia hyvinvointiteemoja. Tapahtuman toteutuksessa voidaan hyödyntää yhteistyökumppaneita, kuten sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita. Osallisuuden lisäksi tavoitteena on tavoittaa ikäihmisiä, jotka eivät vielä käytä kirjaston palveluja. Palvelukonseptia varten laadittiin markkinointisuunnitelma, jonka päämääränä on tavoittaa kohderyhmän asiakkaat.