Markkinointitutkimus Case: "Miksi hiihtäen Rajalta Rajalle?"
Kuha, Riikka (2014)
Kuha, Riikka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519893
Tiivistelmä
”Miksi hiihtäen Rajalta Rajalle?” on markkinointitutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää miksi ihmiset haluavat osallistua Rajalta Rajalle-hiihtotapahtumaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää RR-hiihtäjiä motivoivia tekijöitä ja mitkä tekijät vaikuttivat heidän osallistumiseensa. Tutkimustyyppi oli selittävä, sillä tutkimuksen avulla etsittiin vastauksia kysymykseen ”miksi?”.
Tutkimusprosessi toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, eli se yhdisti sekä aineistolähtöisen (laadullisen) että teorialähtöisen (määrällisen) tutkimusprosessin. Aineistolähtöiseen prosessiin tämä viittaavia piirteitä ovat todellisen elämän kuvantaminen, käytetyt tiedonkeruumenetelmät ja että opinnäytetyöllä yritetään ymmärtää sekä tulkita ilmiön esiintymisen merkitystä, tässä tapauksessa osallistumisen syitä. Tiedonkeruu suoritettiin strukturoidulla sähköpostikyselyllä, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia vastauskenttiä. Teorialähtöiseen prosessiin viittaavia piirteitä taas ovat opinnäytetyön tutkimusaineiston otoksen edustavuus suhteessa perusjoukkoon sekä pyrkimys kerätä objektiivista tietoa rajatusta aiheesta, joka tässä työssä toteutuu tutkimalla suhteellisen suurta otosta. Otos koostui vuonna 2014 tapahtumaan osallistuneista suomalaisista ja ulkomaalaisista hiihtäjistä. Otoksen koko oli 167 ja vastauksia saatiin 89 hiihtäjältä.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin, tapahtuman järjestämisen ja jopa psykologian aihepiirejä. Tutkimusongelmaa lähestyttiin kahdesta näkökulmasta; tapahtuman vetovoimatekijöitä ja hiihtäjien ostokäyttäytymistä tutkimalla. Tästä syystä oli tärkeä perehtyä markkinoinnin ja tapahtumanjärjestämisen teoriaan sekä ostamisen ja kuluttamisen psykologiaan.
Kyselyn tulosten analysointi osoitti, että itse hiihtämisen lisäksi hiihtäjiä motivoivat luonnossa oleminen, itsensä haastaminen, uusiin ihmisiin tutustuminen ja liikunnallisuus. Näiden olemassa olevien motivaatiotekijöiden lisäksi hiihtäjät saivat halutessaan antaa tapahtumalle kehittämisehdotuksia, ja ehdotukset olivatkin erittäin piristäviä ja innostavia.
Tutkimusprosessi toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, eli se yhdisti sekä aineistolähtöisen (laadullisen) että teorialähtöisen (määrällisen) tutkimusprosessin. Aineistolähtöiseen prosessiin tämä viittaavia piirteitä ovat todellisen elämän kuvantaminen, käytetyt tiedonkeruumenetelmät ja että opinnäytetyöllä yritetään ymmärtää sekä tulkita ilmiön esiintymisen merkitystä, tässä tapauksessa osallistumisen syitä. Tiedonkeruu suoritettiin strukturoidulla sähköpostikyselyllä, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia vastauskenttiä. Teorialähtöiseen prosessiin viittaavia piirteitä taas ovat opinnäytetyön tutkimusaineiston otoksen edustavuus suhteessa perusjoukkoon sekä pyrkimys kerätä objektiivista tietoa rajatusta aiheesta, joka tässä työssä toteutuu tutkimalla suhteellisen suurta otosta. Otos koostui vuonna 2014 tapahtumaan osallistuneista suomalaisista ja ulkomaalaisista hiihtäjistä. Otoksen koko oli 167 ja vastauksia saatiin 89 hiihtäjältä.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin, tapahtuman järjestämisen ja jopa psykologian aihepiirejä. Tutkimusongelmaa lähestyttiin kahdesta näkökulmasta; tapahtuman vetovoimatekijöitä ja hiihtäjien ostokäyttäytymistä tutkimalla. Tästä syystä oli tärkeä perehtyä markkinoinnin ja tapahtumanjärjestämisen teoriaan sekä ostamisen ja kuluttamisen psykologiaan.
Kyselyn tulosten analysointi osoitti, että itse hiihtämisen lisäksi hiihtäjiä motivoivat luonnossa oleminen, itsensä haastaminen, uusiin ihmisiin tutustuminen ja liikunnallisuus. Näiden olemassa olevien motivaatiotekijöiden lisäksi hiihtäjät saivat halutessaan antaa tapahtumalle kehittämisehdotuksia, ja ehdotukset olivatkin erittäin piristäviä ja innostavia.