Ensiapupäivä 4. luokkalaisille Takalon koululla
Isohanni, Annika; Jokinen, Virpi (2024)
Isohanni, Annika
Jokinen, Virpi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257788
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa projektiluonteinen ensiapupäivä Takalon koulun 4. luokkalaisille ja se toteutettiin yhden koulupäivän aikana. Ensiapupäivä koostui yhdestä teoria tunnista, kahdesta käytännön harjoitustunnista ja yhteenvetotunnista, joka sisälsi palautekyselyn, Kahoot-tietovisan ja palkintopussien sekä todistusten jaon. Ensiapupäivänä oppilaat saivat tietoa sekä käytännön harjoitusta elvytyksestä, tajuttoman ensiavusta, hätänumeroon soittamisesta, hypoglykemian ensiavusta, vierasesineen poistamisesta hengitysteistä, nenäverenvuodon- ja verenvuodon tyrehdyttämisestä, painesiteen tekemisestä ja palovammojen ensiavusta.
Ensiapupäivän tavoitteena oli tuoda lapsille tietoa erilaisiin ensiaputilanteisiin sekä rohkeutta toimia tilanteissa oikein. Palautekyselyn perusteella päivä oli onnistunut ja lapset olivat saaneet tietoisuutta ensiaputoimista sekä teoreettisesti että käytännön kautta. Palautteen perusteella lapset pitivät ensiapupäivästä ja osallistuisivat sellaiseen mielellään myös uudelleen.
Ensiapupäivä toteutui suunnitelmiemme mukaan ja pystyimme välttämään suunnitelman riskit, joten päivä onnistui mainiosti. Saimme ensiapupäivästä positiivista palautetta sekä oppilailta että opettajilta. Palautteen ja arvioinnin perusteella saavutimme tavoitteet. Ensiapupäivä osoittautui kiinnostaviksi myös muiden koululaisten keskuudessa ja sellaisia toivottaisiin olevan enemmän. Ensiapu kuuluu 4. luokkalaisten opetussuunnitelmaan, mutta kehityshaasteeksi jääkin vielä, olisiko mahdollista tulevaisuudessa lisätä myös muille luokille ensiapua opetukseen suunnitellusti ja säännöllisesti.
Ensiapupäivän tavoitteena oli tuoda lapsille tietoa erilaisiin ensiaputilanteisiin sekä rohkeutta toimia tilanteissa oikein. Palautekyselyn perusteella päivä oli onnistunut ja lapset olivat saaneet tietoisuutta ensiaputoimista sekä teoreettisesti että käytännön kautta. Palautteen perusteella lapset pitivät ensiapupäivästä ja osallistuisivat sellaiseen mielellään myös uudelleen.
Ensiapupäivä toteutui suunnitelmiemme mukaan ja pystyimme välttämään suunnitelman riskit, joten päivä onnistui mainiosti. Saimme ensiapupäivästä positiivista palautetta sekä oppilailta että opettajilta. Palautteen ja arvioinnin perusteella saavutimme tavoitteet. Ensiapupäivä osoittautui kiinnostaviksi myös muiden koululaisten keskuudessa ja sellaisia toivottaisiin olevan enemmän. Ensiapu kuuluu 4. luokkalaisten opetussuunnitelmaan, mutta kehityshaasteeksi jääkin vielä, olisiko mahdollista tulevaisuudessa lisätä myös muille luokille ensiapua opetukseen suunnitellusti ja säännöllisesti.