Arvonlisävero-opas toimeksiantajakonsernille
Kosamo, Katja (2018)
Kosamo, Katja
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247593
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä opas arvonlisäveroon liittyen toimeksiantajakonsernille. Idea oppaasta syntyi opinnäytetyön tekijän ollessa työharjoittelussa toimeksiantajalla reskontranhoitajana. Harjoittelun alkuvaiheessa kävi selväksi, että ohjeistus arvonlisäveron käsittelyssä osto- ja myyntireskontrassa oli puutteellista. Työn tavoitteena oli tehdä ajantasaiset ohjeet. Opas luotiin reskontranhoitajille ja kirjanpitäjille, joilla on jo kokemusta toimeksiantajan käytössä olevista taloushallinnon ohjelmista. Oppaan oli tarkoitus käsitellä arvonlisäveron kirjaamista taloushallinnon ohjelmissa, pääasiassa ostoreskontrassa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, johon kerättiin tietoa toimeksiantajan toiveiden ja omien kokemuksien perusteella. Tietoperusta koostui pääasiassa kirjallisista lähteistä, verkkolähteistä ja oleellisista laeista. Teoriassa käsiteltiin asioita, jotka haluttiin olevan myös oppaassa. Tietoperustassa käsiteltiin kirjanpidon ja ostojen arvonlisäveron lisäksi terveyden- ja sairaanhoidon, sosiaalihuollon, kiinteistön vuokraamisen sekä konsernilaskutuksen arvonlisäveroa.
Toiminnallisessa eli empiirisessä osassa kuvattiin oppaan laadinta suunnitelmasta toteutukseen sekä oppaan sisältö. Opas arvonlisäveron käsittelyyn julkaistiin toimeksiantajan verkkoasemalla PDF- ja Word muotoisena. Verkkoasemalla opas on kaikkien taloushallinnon työntekijöiden ja harjoittelijoiden saatavilla ja päivitettävissä.
Lopputuotoksena saatu opas sisältää kuvalliset ohjeistukset vaihe vaiheelta ostojen arvonlisäveron kirjauksiin kotimaan, EU- ja kansainvälisissä ostoissa. Lisäksi oppaassa on kerrottu yleistä arvonlisäverosta sekä myyntien arvonlisäverosta toimeksiantajan toimialaan liittyen. Opas sisältää sekä kuvia, että tekstiä, koska kuvallisten ohjeiden lisäksi haluttiin teoriaa. Jatkossa opas on apuna uusien työntekijöiden työssä ja voi olla myös kokeneempien työntekijöiden muistin tukena. Opas jää ainoastaan toimeksiantajan käyttöön, joten sitä ei julkaista. Oppaan sisällysluettelo löytyy opinnäytetyön liitteistä. The goal of this thesis was to create a guide for employees as working with value-added tax. The idea of the guide was discovered while the author was completing her internship for the commissioner as a ledger-keeper. In the beginning of the practice it was clear that the induction
value-added tax in accounts payable and receivable ledger was defective. The aim was to make update instructions. The guide was created for the ledger keepers and accountants who already had the experience about the software used by the commissioner. This guide mostly focuses on booking the value-added tax, mostly on accounts payable ledger.
This thesis was conducted as a project-based study which required collecting data about coworker’s ideas and author’s own experiences. The theoretical background included literature sources, online sources and relevant laws and focused on the most essential factors related to the guide. The theory focused on value-added tax in accounting and accounts payable but also in health care, nursing, social welfare, rental of real estate and consolidated billing.
The functional part discussed planning to realization and contents of the guide. The guide was released commissioner’s network so that every employee of the financial administration department and trainee can use and update it.
As a result, the guide has step-by-step instructions on value-added tax registrations. In addition the guide deals with some other matters about value-added tax related the commissioner’s industry. The guide contains illustrations and text. In the future, the guide is helpful for the new employees and for the more experienced employees too.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, johon kerättiin tietoa toimeksiantajan toiveiden ja omien kokemuksien perusteella. Tietoperusta koostui pääasiassa kirjallisista lähteistä, verkkolähteistä ja oleellisista laeista. Teoriassa käsiteltiin asioita, jotka haluttiin olevan myös oppaassa. Tietoperustassa käsiteltiin kirjanpidon ja ostojen arvonlisäveron lisäksi terveyden- ja sairaanhoidon, sosiaalihuollon, kiinteistön vuokraamisen sekä konsernilaskutuksen arvonlisäveroa.
Toiminnallisessa eli empiirisessä osassa kuvattiin oppaan laadinta suunnitelmasta toteutukseen sekä oppaan sisältö. Opas arvonlisäveron käsittelyyn julkaistiin toimeksiantajan verkkoasemalla PDF- ja Word muotoisena. Verkkoasemalla opas on kaikkien taloushallinnon työntekijöiden ja harjoittelijoiden saatavilla ja päivitettävissä.
Lopputuotoksena saatu opas sisältää kuvalliset ohjeistukset vaihe vaiheelta ostojen arvonlisäveron kirjauksiin kotimaan, EU- ja kansainvälisissä ostoissa. Lisäksi oppaassa on kerrottu yleistä arvonlisäverosta sekä myyntien arvonlisäverosta toimeksiantajan toimialaan liittyen. Opas sisältää sekä kuvia, että tekstiä, koska kuvallisten ohjeiden lisäksi haluttiin teoriaa. Jatkossa opas on apuna uusien työntekijöiden työssä ja voi olla myös kokeneempien työntekijöiden muistin tukena. Opas jää ainoastaan toimeksiantajan käyttöön, joten sitä ei julkaista. Oppaan sisällysluettelo löytyy opinnäytetyön liitteistä.
value-added tax in accounts payable and receivable ledger was defective. The aim was to make update instructions. The guide was created for the ledger keepers and accountants who already had the experience about the software used by the commissioner. This guide mostly focuses on booking the value-added tax, mostly on accounts payable ledger.
This thesis was conducted as a project-based study which required collecting data about coworker’s ideas and author’s own experiences. The theoretical background included literature sources, online sources and relevant laws and focused on the most essential factors related to the guide. The theory focused on value-added tax in accounting and accounts payable but also in health care, nursing, social welfare, rental of real estate and consolidated billing.
The functional part discussed planning to realization and contents of the guide. The guide was released commissioner’s network so that every employee of the financial administration department and trainee can use and update it.
As a result, the guide has step-by-step instructions on value-added tax registrations. In addition the guide deals with some other matters about value-added tax related the commissioner’s industry. The guide contains illustrations and text. In the future, the guide is helpful for the new employees and for the more experienced employees too.