"Autio Maa" -esityksen kuoron ohjaamisen prosessista
Salo, Meri (2024)
Salo, Meri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298387
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössäni reflektoin taiteellisen opinnäytetyöni, Autio Maa -esityksen aikana tekemiäni valintoja ohjaajana. Käsittelen niistä erityisesti esityksessä nähdyn antiikin kuorosta inspiroituneen ensemblen luomista ja ajatusprosessiani sen takana. Tavoitteenani on tämän opinnäytetyön kautta hahmottaa omia valintojani sekä syitä niihin, ja siten rakentaa itselleni tulevaa varten eräänlainen taltiointi läpikäydystä prosessista.
Tarkastelen aihetta pääosin omien kokemusteni sekä opintojen pohjalta, sekä heijastamalla niitä lukemaani antiikin kuoroa käsittelevään lähdeaineistoon. Tuon esiin ohjausprosessin aikana tekemiäni havaintoja ja syvennyn analysoimaan niiden tarkempia dramaturgisia syitä. Aiheeni rajautui tarkemmin kuoron ilmaisun sekä ryhmänä toimimisen ohjaamisen ympärille.
Prosessin perusteella huomasin seuraavien esityksessä olevien piirteiden vaikuttavan ohjaajan valintojen toimivuuteen: naamio- sekä nukketeatterilla toteutetut hahmot, joihin kuoron ilmaisu oli saatava sopimaan, kuoron juuret antiikin Kreikassa sekä sen toimivuuden rakentuminen ryhmän homogeenisuuden ympärille. Havaitsin myös eri teatterin tekniikoiden yhdistelemisen toisiinsa olleen tärkeä osa prosessin toimivuutta.
Tarkastelen aihetta pääosin omien kokemusteni sekä opintojen pohjalta, sekä heijastamalla niitä lukemaani antiikin kuoroa käsittelevään lähdeaineistoon. Tuon esiin ohjausprosessin aikana tekemiäni havaintoja ja syvennyn analysoimaan niiden tarkempia dramaturgisia syitä. Aiheeni rajautui tarkemmin kuoron ilmaisun sekä ryhmänä toimimisen ohjaamisen ympärille.
Prosessin perusteella huomasin seuraavien esityksessä olevien piirteiden vaikuttavan ohjaajan valintojen toimivuuteen: naamio- sekä nukketeatterilla toteutetut hahmot, joihin kuoron ilmaisu oli saatava sopimaan, kuoron juuret antiikin Kreikassa sekä sen toimivuuden rakentuminen ryhmän homogeenisuuden ympärille. Havaitsin myös eri teatterin tekniikoiden yhdistelemisen toisiinsa olleen tärkeä osa prosessin toimivuutta.