Hankintaosaamisen kehittäminen KEHA-keskuksen ASVI-hankintatiimissä
Salomaa, Miika (2024)
Salomaa, Miika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298357
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää soveltuvia menetelmiä KEHA-keskuksen ASVI-hankintatiimin hankintaosaamisen kehittämiseksi. Kehittämistyö toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, johon osallistui ASVI-hankintatiimin neljä hankinta-asiantuntijaa sekä ryhmäpäällikkö.
Kehittämistyön lähtökohtana oli se, ettei tiimillä ole käytössään yhtenäisiä menetelmiä hankintaosaamisen kehittämiseksi. Kehittämistyön aikana toteutetuissa työpajoissa käytiin läpi oppimista ilmiönä, osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia, ja pohdittiin tiimille soveltuvia yhteiskehittämisen menetelmiä. Tutkimustyön aikana syntyneitä ajatuksia kokeiltiin käytännössä ja niiden onnistumista arvioitiin yhdessä. Tiimi osallistui kehittämistyöhön aktiivisesti ja siten pääsi vaikuttamaan kehittämistyön etenemiseen ja lopputulokseen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, teemahaastattelua sekä työpajatoimintaa. Teoreettiseen viitekehykseen koottiin osaamiseen, osaamisen kehittämiseen ja osaamisen johtamiseen liittyviä lähteitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös motivaation, jatkuvan muutoksen ja tiimin sisäisen viestinnän merkitystä osaamisen kehittymiselle. Teoreettisen viitekehyksen yhteydessä huomioitiin julkisen hankintatoimen erityispiirteet.
Toimintatutkimuksen aikana syntyi kaksi osaamisen kehittämisen toimintatapaa, jotka tiimi päätti implementoida osaksi käytänteitään. Toimintatavat luovat tiimille osaamisen kehittämisen struktuurin ja poistavat siihen liittyvää epävarmuutta. Lisäksi ne helpottavat osaamisen strategista johtamista. Toimintamallit rakennettiin siten, että niiden muokkaaminen muuttuvia tarpeita vastaaviksi on helppoa.
Tutkimus osoitti, että yhteisten oppimiskäytänteiden hyödyntäminen mahdollistaa hallitun ja tavoitteellisen osaamisen kehittämisen.
Kehittämistyön lähtökohtana oli se, ettei tiimillä ole käytössään yhtenäisiä menetelmiä hankintaosaamisen kehittämiseksi. Kehittämistyön aikana toteutetuissa työpajoissa käytiin läpi oppimista ilmiönä, osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia, ja pohdittiin tiimille soveltuvia yhteiskehittämisen menetelmiä. Tutkimustyön aikana syntyneitä ajatuksia kokeiltiin käytännössä ja niiden onnistumista arvioitiin yhdessä. Tiimi osallistui kehittämistyöhön aktiivisesti ja siten pääsi vaikuttamaan kehittämistyön etenemiseen ja lopputulokseen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, teemahaastattelua sekä työpajatoimintaa. Teoreettiseen viitekehykseen koottiin osaamiseen, osaamisen kehittämiseen ja osaamisen johtamiseen liittyviä lähteitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös motivaation, jatkuvan muutoksen ja tiimin sisäisen viestinnän merkitystä osaamisen kehittymiselle. Teoreettisen viitekehyksen yhteydessä huomioitiin julkisen hankintatoimen erityispiirteet.
Toimintatutkimuksen aikana syntyi kaksi osaamisen kehittämisen toimintatapaa, jotka tiimi päätti implementoida osaksi käytänteitään. Toimintatavat luovat tiimille osaamisen kehittämisen struktuurin ja poistavat siihen liittyvää epävarmuutta. Lisäksi ne helpottavat osaamisen strategista johtamista. Toimintamallit rakennettiin siten, että niiden muokkaaminen muuttuvia tarpeita vastaaviksi on helppoa.
Tutkimus osoitti, että yhteisten oppimiskäytänteiden hyödyntäminen mahdollistaa hallitun ja tavoitteellisen osaamisen kehittämisen.