Visuaalisen hahmottamisen vaikeudet suhteessa arjen toimintoihin : Tapaustutkimus 7-vuotiaasta lapsesta
Yli-Pentti, Katja; Kutramoinen, Salla (2014)
Yli-Pentti, Katja
Kutramoinen, Salla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619971
Tiivistelmä
Lasten toimintaterapiassa tuetaan lapsen kokonaiskehitystä eri osa-alueilla. Yksi näistä osa-alueista on näönvarainen eli visuaalinen hahmottaminen, joka on vähiten ymmärrettyjä arvioinnin- ja terapian osa-alueita.
Tarve opinnäytetyön tekemiseen on lähtöisin keskisuuren kaupungin toimintaterapiayritykseltä, jossa on havaittu, että valmiustason testeillä todetut visuaalisen hahmottamisen haasteet on usein vaikea nähdä etenkin alle kouluikäisen lapsen arjessa. Opinnäytetyömme tarkoituksena on aihetta tutkimalla lisätä tietoisuutta visuaalisen hahmottamisen vaikeuksien näkymisestä toiminnan tasolla. Tavoitteenamme on teoriatiedon, tutkimusten ja yhden tapausesimerkin avulla selvittää arjen toimintojen ja visuaalisen hahmottamisen välistä yhteyttä.
Lapsen toimintaa ja aineiston tuloksia tarkastelimme Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallin (Canadian Model of Occupational Performance and Engagement) kautta. Tutkimusmenetelmänä käytimme ta-paustutkimusta. Tutustuimme tapausesimerkille tehtyihin toimintaterapia-arviointeihin ja haastattelimme lapsen äitiä, esikoulun ohjaajaa sekä toimintaterapeuttia. Teemahaastatteluiden tulokset luokittelimme käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja vertasimme aineistoamme olemassa olevaan tutkimus- ja teoriatietoon.
Tulokset osoittivat yhteneväisyyksiä teoriatiedon ja aineistomme välillä. Johtopäätöksenä voimme todeta, että toimintaterapeutin on hyvä hallita lapsen normaalikehitys ja ymmärrettävä mitä visuaalisen hahmottamisen kyky on. Näin hän voi tunnistaa visuaalisen hahmottamisen haasteiden näkymisen toiminnan tasolla sekä ohjata vanhempia ja muita lapsen kanssa työskenteleviä. Haastatteluiden kautta huomasimme toiminnan olevan erilaista eri ympäristöissä ja eri ihmisten kanssa, joten toimintaterapiassa on tärkeää huomioida kaikki lapsen toimintaympäristöt ja niissä esiintyvät arjen toiminnot. Valmiustason testeihin ja niiden luotettavuuteen on suhtauduttava kriittisesti, vaikka tapaustutkimuksessamme testeillä todetut visuaalisen hahmottamisen vaikeudet näyttävätkin vaikuttavan myös toiminnallisuuteen.
Tarve opinnäytetyön tekemiseen on lähtöisin keskisuuren kaupungin toimintaterapiayritykseltä, jossa on havaittu, että valmiustason testeillä todetut visuaalisen hahmottamisen haasteet on usein vaikea nähdä etenkin alle kouluikäisen lapsen arjessa. Opinnäytetyömme tarkoituksena on aihetta tutkimalla lisätä tietoisuutta visuaalisen hahmottamisen vaikeuksien näkymisestä toiminnan tasolla. Tavoitteenamme on teoriatiedon, tutkimusten ja yhden tapausesimerkin avulla selvittää arjen toimintojen ja visuaalisen hahmottamisen välistä yhteyttä.
Lapsen toimintaa ja aineiston tuloksia tarkastelimme Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallin (Canadian Model of Occupational Performance and Engagement) kautta. Tutkimusmenetelmänä käytimme ta-paustutkimusta. Tutustuimme tapausesimerkille tehtyihin toimintaterapia-arviointeihin ja haastattelimme lapsen äitiä, esikoulun ohjaajaa sekä toimintaterapeuttia. Teemahaastatteluiden tulokset luokittelimme käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja vertasimme aineistoamme olemassa olevaan tutkimus- ja teoriatietoon.
Tulokset osoittivat yhteneväisyyksiä teoriatiedon ja aineistomme välillä. Johtopäätöksenä voimme todeta, että toimintaterapeutin on hyvä hallita lapsen normaalikehitys ja ymmärrettävä mitä visuaalisen hahmottamisen kyky on. Näin hän voi tunnistaa visuaalisen hahmottamisen haasteiden näkymisen toiminnan tasolla sekä ohjata vanhempia ja muita lapsen kanssa työskenteleviä. Haastatteluiden kautta huomasimme toiminnan olevan erilaista eri ympäristöissä ja eri ihmisten kanssa, joten toimintaterapiassa on tärkeää huomioida kaikki lapsen toimintaympäristöt ja niissä esiintyvät arjen toiminnot. Valmiustason testeihin ja niiden luotettavuuteen on suhtauduttava kriittisesti, vaikka tapaustutkimuksessamme testeillä todetut visuaalisen hahmottamisen vaikeudet näyttävätkin vaikuttavan myös toiminnallisuuteen.