Dokumentoinnin ja henkilökohtaisen tietämyksenhallinnan kehittäminen konsulttityössä
Reinikka, Frans-Johann (2024)
Reinikka, Frans-Johann
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038935
Tiivistelmä
Päiväkirja-tyyppinen opinnäytetyö käsittelee IT-alan konsultin työtä jatkuvan kehitys- ja ylläpitotyötä vaativan projektin kehityksessä. Opinnäytetyössä seurataan tekijän ammatillista kehitystä seuranta-aikana, erityisesti dokumentaation laatimisen, henkilökohtaisen tietämyksenhallinnan osalta ja laajojen kielimallien hyödyntämisestä, mitkä kuvataan peittomatriisitaulukossa. Seuranta ja kehityksen analyysi suoritettiin 26.02 – 19.4.2024.
Opinnäytetyössä kuvataan tekijän työnantaja, asiakas, sidosryhmät ja konteksti, missä työ suoritetaan. Tekijän kompetenssi ja motivaatiot kehitykseen esitellään seuranta-ajan alussa. Lisäksi esitellään tekijälle mahdolliset vuorovaikutustilanteet, tietoperustaa opinnäytetyölle, sekä keskeiset käsitteet.
Tekijä kirjaa päiväkirjamerkintöjä työstään kahdeksan viikon ajan, mitkä liittyvät valittuihin ammatillisiin kehityskohteisiin. Viikoittain tekijä analysoi toimintaansa ja käsitteitä mitä on opittu tai otettu käyttöön projektissa seurantaviikon aikana. Analysoinnissa hyödynnetään lähdekirjallisuutta, tukevia sidosryhmiä ja projektissa saatua kokemusta.
Seuranta-ajan päätyttyä tekijä tiivistää oppimansa ja analysoi ammatillista kehitystään itsereflektion avulla. Lopuksi tekijä arvioi kehityksensä ja mahdolliset tulevat kehityksen kohteet.
Opinnäytetyössä kuvataan tekijän työnantaja, asiakas, sidosryhmät ja konteksti, missä työ suoritetaan. Tekijän kompetenssi ja motivaatiot kehitykseen esitellään seuranta-ajan alussa. Lisäksi esitellään tekijälle mahdolliset vuorovaikutustilanteet, tietoperustaa opinnäytetyölle, sekä keskeiset käsitteet.
Tekijä kirjaa päiväkirjamerkintöjä työstään kahdeksan viikon ajan, mitkä liittyvät valittuihin ammatillisiin kehityskohteisiin. Viikoittain tekijä analysoi toimintaansa ja käsitteitä mitä on opittu tai otettu käyttöön projektissa seurantaviikon aikana. Analysoinnissa hyödynnetään lähdekirjallisuutta, tukevia sidosryhmiä ja projektissa saatua kokemusta.
Seuranta-ajan päätyttyä tekijä tiivistää oppimansa ja analysoi ammatillista kehitystään itsereflektion avulla. Lopuksi tekijä arvioi kehityksensä ja mahdolliset tulevat kehityksen kohteet.