Taidenuken digitaalisen kaksosen hyödyntäminen virtuaaligalleriassa
Salo, Heidi-Maria (2024)
Salo, Heidi-Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038959
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan digitaalisen kaksosen hyödyntämistä virtuaalilaseilla katsottavassa virtuaaligalleriassa. Aluksi pohditaan nuken- ja digitaalisen kaksosen käsitettä sekä fyysisen pallonivelnuken matkaa digitaaliseksi kaksoseksi. Opinnäytetyössä nostetaan esille toive nuken olemuksen säilyttämisestä mahdollisimman nukkemaisena virtuaalimaailmassa.
Suunnitelma taidenukkea ja virtuaaligalleriaa varten tehdään käsikirjamaiseksi. Siinä kerrotaan näyttelyn pystytyksessä huomioitavia asioita niin galleriantilan kuin teosten näytille asetusten suhteen. Näyttelylle valitaan teema sekä käydään läpi nukelle suunnitellut vaiheet, jotta siitä voitaisiin saada taidenukke.
Opinnäytetyön lopuksi tehtiin pienimuotoinen demonstraatio virtuaalisesta nukkenäyttelystä. Tämän projektin vaiheisiin kuuluu nuken digitaalisen kaksosen paljaiden nukkerunkojen muuttaminen taidenukeiksi tehtyihin suunnitelmiin pohjaten. Suunnitteluvaiheessa käytetään Photoshop-kuvankäsittelyohjelmaa ja Krita-piirrustusohjelmaa, projektin toteutusvaiheessa puolestaan Blender-mallinnusohjelmaa ja Unreal Engine-pelimoottoria. Tarkoituksena on viedä digitaalinen galleriantila Unreal Engine-pelimoottoriin, valmistella se näyttelyä varten ja viedä valmiit nuket pelimoottorissa olevaan galleriatilaan.
Projektiosuudessa onnistutaan nukkejen luomisessa taiteellisiksi kokonaisuuksiksi ja niiden viemisessä pelimoottorissa sijaitsevaan näyttelytilaan. Gallerian valaisussa onnistutaan kohtalaisesti, vaikka lopputulos ei ajan loppumisen vuoksi täysin yllä omiin odotteisiini tilan suhteen. Ajan loppuminen kesken vaikuttaa myös siihen, ettei tilaa täysin ehditä sisustaa teemanmukaisella rekvisiitalla sekä siihen, ettei näyttelykokonaisuutta ehditä testaamaan virtuaalilasilla.
Opinnäytetyön tuloksena todetaan, että digitaalista kaksosta voi hyödyntää monipuolisesti erilaisissa virtuaalitaidenäyttelyissä, ja opinnäytetyöhön tehtyjä suunnitelmia voidaan käyttää niiden valmistelussa.
Suunnitelma taidenukkea ja virtuaaligalleriaa varten tehdään käsikirjamaiseksi. Siinä kerrotaan näyttelyn pystytyksessä huomioitavia asioita niin galleriantilan kuin teosten näytille asetusten suhteen. Näyttelylle valitaan teema sekä käydään läpi nukelle suunnitellut vaiheet, jotta siitä voitaisiin saada taidenukke.
Opinnäytetyön lopuksi tehtiin pienimuotoinen demonstraatio virtuaalisesta nukkenäyttelystä. Tämän projektin vaiheisiin kuuluu nuken digitaalisen kaksosen paljaiden nukkerunkojen muuttaminen taidenukeiksi tehtyihin suunnitelmiin pohjaten. Suunnitteluvaiheessa käytetään Photoshop-kuvankäsittelyohjelmaa ja Krita-piirrustusohjelmaa, projektin toteutusvaiheessa puolestaan Blender-mallinnusohjelmaa ja Unreal Engine-pelimoottoria. Tarkoituksena on viedä digitaalinen galleriantila Unreal Engine-pelimoottoriin, valmistella se näyttelyä varten ja viedä valmiit nuket pelimoottorissa olevaan galleriatilaan.
Projektiosuudessa onnistutaan nukkejen luomisessa taiteellisiksi kokonaisuuksiksi ja niiden viemisessä pelimoottorissa sijaitsevaan näyttelytilaan. Gallerian valaisussa onnistutaan kohtalaisesti, vaikka lopputulos ei ajan loppumisen vuoksi täysin yllä omiin odotteisiini tilan suhteen. Ajan loppuminen kesken vaikuttaa myös siihen, ettei tilaa täysin ehditä sisustaa teemanmukaisella rekvisiitalla sekä siihen, ettei näyttelykokonaisuutta ehditä testaamaan virtuaalilasilla.
Opinnäytetyön tuloksena todetaan, että digitaalista kaksosta voi hyödyntää monipuolisesti erilaisissa virtuaalitaidenäyttelyissä, ja opinnäytetyöhön tehtyjä suunnitelmia voidaan käyttää niiden valmistelussa.