Tietoutta SeAMKin opiskelijoille psyykkisen hyvinvoinnin tukemiseen
Kitula, Mira; Koski-Aho, Roosa (2024)
Kitula, Mira
Koski-Aho, Roosa
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059218
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aihe valikoitui kanssaopiskelijoidemme tuottamien keskustelujen pohjalta. Opiskelijat tuottivat puheissaan yhä useammin jaksamisen, uupumisen sekä niistä seuranneiden erilaisten psyykkisen hyvinvoinnin haasteita. Aiheemme on myös ajankohtainen median näkökulmasta. Opinnäytetyömme tavoite on lisätä tietoutta SeAMKn opiskelijoille psyykkisestä hyvinvoinnista, ja sen merkitystä omaan jaksamiseen. Pyrimme tuomaan tietouden lisäämisellä opiskelijoille työkaluja ja menetelmiä, joilla tukea omaa psyykkistä hyvinvointia. Tarkastelemme hyvinvoinnin kokonaisuutta kolmen eri teorian näkökulmasta. Käyttämämme teoriat ovat Allardtin hyvinvointiteoria, Bronfenbrennerin systeemiteoria ja Ryffin psykologisen hyvinvoinnin malli.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen kehittämistyö, joten tutkimusotteeksi valikoitui kehittämistutkimus. Loimme kehittämistutkimuksen pohjaksi Webropolkyselyn, jolla kartoitimme opiskelijoiden tietoutta aiheesta sekä tarpeita psyykkisen hyvinvoinnin tukemiseen. Kyselyä jaettiin yhteistyökumppanimme SAMOn sosiaalisessa mediassa, SeAMKin intrassa, Teamssin kahvihuoneessa ja muutamassa opiskelijoiden WhatsApp-ryhmässä. Kyselyyn vastasi 131 eri alojen opiskelijaa. Vastauksien perusteella tuotimme tuotoksen vastaamaan kyselyssä ilmenneisiin tarpeisiin. Lähestymistavaksi tuotoksellemme valikoitui konstruktiivinen tutkimus. Tuotimme videon, jossa haastattelimme SeAMKin korkekoulupastori Aila Jaakkolaa sekä SeAMKin opintopsykologi Anne-Mari Maunumaata teemahaastattelu-menetelmää käyttäen. Videolla oli tavoite tuottaa tietoutta asiantuntijoiden haastattelun muodossa. Video julkaistiin SAMOn youtube kanavalla. Tuotos tuotettiin keväällä 2024.
Johtopäätöksenä toteamme, että SeAMKin opiskelijat kaipaavat lisää tietoutta psyykkisen hyvinvoinnin tukemiseen ja opiskelijat kokivat opinnäytetyömme aiheen ajankohtaiseksi. Opiskelijoiden toimesta kävi ilmi, että tietoutta psyykkisen hyvinvoinnin tukemisesta haluttiin nimenomaisesti median kautta, esimerkiksi videon muodossa. Opiskelijoiden vastausten perusteella voidaan todeta, että digitaalisessa muodossa tieto on helpoiten heidän saavutettavissaan.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen kehittämistyö, joten tutkimusotteeksi valikoitui kehittämistutkimus. Loimme kehittämistutkimuksen pohjaksi Webropolkyselyn, jolla kartoitimme opiskelijoiden tietoutta aiheesta sekä tarpeita psyykkisen hyvinvoinnin tukemiseen. Kyselyä jaettiin yhteistyökumppanimme SAMOn sosiaalisessa mediassa, SeAMKin intrassa, Teamssin kahvihuoneessa ja muutamassa opiskelijoiden WhatsApp-ryhmässä. Kyselyyn vastasi 131 eri alojen opiskelijaa. Vastauksien perusteella tuotimme tuotoksen vastaamaan kyselyssä ilmenneisiin tarpeisiin. Lähestymistavaksi tuotoksellemme valikoitui konstruktiivinen tutkimus. Tuotimme videon, jossa haastattelimme SeAMKin korkekoulupastori Aila Jaakkolaa sekä SeAMKin opintopsykologi Anne-Mari Maunumaata teemahaastattelu-menetelmää käyttäen. Videolla oli tavoite tuottaa tietoutta asiantuntijoiden haastattelun muodossa. Video julkaistiin SAMOn youtube kanavalla. Tuotos tuotettiin keväällä 2024.
Johtopäätöksenä toteamme, että SeAMKin opiskelijat kaipaavat lisää tietoutta psyykkisen hyvinvoinnin tukemiseen ja opiskelijat kokivat opinnäytetyömme aiheen ajankohtaiseksi. Opiskelijoiden toimesta kävi ilmi, että tietoutta psyykkisen hyvinvoinnin tukemisesta haluttiin nimenomaisesti median kautta, esimerkiksi videon muodossa. Opiskelijoiden vastausten perusteella voidaan todeta, että digitaalisessa muodossa tieto on helpoiten heidän saavutettavissaan.