Laulunopetus suomalaisessa musiikkikasvatuksessa : kyselytutkimus musiikkikasvatusopiskelijoille laulamisesta ja laulunopetuksesta
Palmanto, Fanni (2024)
Palmanto, Fanni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069329
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kyselytutkimuksen avulla, millaiset valmiudet musiikkikasvatuksen opiskelijat saavat laulamiseen ja laulunopetukseen yliopisto-opintojensa aikana. Työtä varten musiikkikasvatusopiskelijoille toteutettiin kyselytutkimus kaikissa kolmessa suomalaisessa yliopistossa, joissa on mahdollista opiskella musiikkikasvatusta: Helsingin Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa, Jyväskylän yliopistossa sekä Oulun yliopistossa. Tutkimus toteutettiin anonyyminä sähköisenä kyselytutkimuksena keväällä 2023.
Pohjustuksena aiheeseen opinnäytetyössä perehdytään suomalaisen musiikkikasvatuksen ja yliopistojen musiikkikasvatuslinjojen historiaan ja kehittymiseen. Työssä käydään myös läpi perusopetuksen ja lukioiden nykyiset musiikin opetussuunnitelmat sekä yliopistojen musiikkikasvatuksen opetussuunnitelmat.
Kyselyn tulokset viittaavat siihen, että yliopistojen musiikkikasvatuksen opinnoissa laulupedagogiikan ja laulun opetus ei ole tarpeeksi laadukasta, eikä sitä ole riittävästi. Opiskelijoiden kokemusten perusteella opetusta tarvittaisiin lisää ja sen pitäisi olla laadukkaampaa ja työelämän tarpeita paremmin vastaavaa. Nykyiset musiikkikasvatuksen opetussuunnitelmat tukevat tulosta osittain.
Pohjustuksena aiheeseen opinnäytetyössä perehdytään suomalaisen musiikkikasvatuksen ja yliopistojen musiikkikasvatuslinjojen historiaan ja kehittymiseen. Työssä käydään myös läpi perusopetuksen ja lukioiden nykyiset musiikin opetussuunnitelmat sekä yliopistojen musiikkikasvatuksen opetussuunnitelmat.
Kyselyn tulokset viittaavat siihen, että yliopistojen musiikkikasvatuksen opinnoissa laulupedagogiikan ja laulun opetus ei ole tarpeeksi laadukasta, eikä sitä ole riittävästi. Opiskelijoiden kokemusten perusteella opetusta tarvittaisiin lisää ja sen pitäisi olla laadukkaampaa ja työelämän tarpeita paremmin vastaavaa. Nykyiset musiikkikasvatuksen opetussuunnitelmat tukevat tulosta osittain.