Markkinointiviestinnän vuosikello - Case kulttuurityöpaja Preppaamo
Sillanpää, Maisa (2024)
Sillanpää, Maisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079757
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luotiin kulttuurityöpaja Preppaamolle markkinointiviestinnän vuosikello heidän markkinointinsa tueksi. Toimeksiantaja toivoi toimivaa työkalua, jonka avulla heidän markkinoinnistaan saataisiin tehokasta. Toimeksiantajan markkinointi ja sosiaalisen median päivittely oli lähtötilanteessa epäaktiivista eikä sitä ollut suunniteltu.
Tiedonkeruumenetelmät toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena eli ryhmähaastatteluina sekä niiden lisäksi tehtiin SWOT-analyysi, jossa tarkasteltiin toimeksiantajan markkinoinnin nykytilaa sekä hyödynnettiin ryhmähaastatteluista saatuja tietoja. Ryhmähaastattelut suoritettiin kahdelle eri ryhmäkokonaisuudelle, joista toinen oli Preppaamon valmentajat ja toinen heidän valmennettavansa Tiedonkeruumenetelmien avulla saatiin tarvittavat tiedot vuosikellon luomiseen. Teoriaosuudessa käsiteltiin digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa sekä vuosikelloa strategisena työkaluna.
Opinnäytetyö on produktiivinen työ, jonka tuloksena on vuosikello ja sen tueksi tehdyt sisällöntuotannon ohjeistukset. Vuosikellon avulla toimeksiantaja saa säännöllisyyttä ja aktiivisuutta sosiaalisen median päivittelyynsä. Vuosikello on luotu juuri toimeksiantajan käyttöön, ja se on helposti myös muokattavissa heidän käyttöönsä. Vuosikellosta tuli toimiva ja onnistunut kokonaisuus, jonka käyttö on helppoa ja toimeksiantajan tavoitteisiin sopivaa.
Tiedonkeruumenetelmät toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena eli ryhmähaastatteluina sekä niiden lisäksi tehtiin SWOT-analyysi, jossa tarkasteltiin toimeksiantajan markkinoinnin nykytilaa sekä hyödynnettiin ryhmähaastatteluista saatuja tietoja. Ryhmähaastattelut suoritettiin kahdelle eri ryhmäkokonaisuudelle, joista toinen oli Preppaamon valmentajat ja toinen heidän valmennettavansa Tiedonkeruumenetelmien avulla saatiin tarvittavat tiedot vuosikellon luomiseen. Teoriaosuudessa käsiteltiin digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa sekä vuosikelloa strategisena työkaluna.
Opinnäytetyö on produktiivinen työ, jonka tuloksena on vuosikello ja sen tueksi tehdyt sisällöntuotannon ohjeistukset. Vuosikellon avulla toimeksiantaja saa säännöllisyyttä ja aktiivisuutta sosiaalisen median päivittelyynsä. Vuosikello on luotu juuri toimeksiantajan käyttöön, ja se on helposti myös muokattavissa heidän käyttöönsä. Vuosikellosta tuli toimiva ja onnistunut kokonaisuus, jonka käyttö on helppoa ja toimeksiantajan tavoitteisiin sopivaa.