“Saatiin tyypit ryhmäytymään, ja itsemmekin siinä samalla" : Turun ammatti-instituutin vertaistutoreiden kokemuksia tutortoiminnan tärkeydestä hyvinvoinnin edistämisessä
Winter-Sihvola, Jenny (2024)
Winter-Sihvola, Jenny
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051210996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051210996
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata tutortoiminnan merkitystä hyvinvoinnin tukena ammattiin opiskelevien, vertaistutoreina toimineiden nuorten kokemana. Se toteutettiin osana Turun ammattikorkeakoulun sekä Turun ammatti-instituutin LUOTSI-hanketta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen induktiivista sisällön analyysia.
Nuoret viettävät ison osan ajastaan koulussa, ja siellä solmitaan suurin osa ystävyyssuhteista. Koulutuksen onkin todettu olevan keskeinen terveyden ennustaja ja tärkeä tekijä syrjäytymisen ehkäisyssä. Ryhmäytyminen ja sosiaaliset suhteet opintojen alussa ovat merkittävä tekijä toisen asteen opintojen jatkumisessa. Nuorten kokema yksinäisyys on huomattava riskitekijä keskeyttää koulu, ja sitä esiintyy etenkin nivelvaiheissa siirtyessä esimerkiksi peruskoulusta toiselle asteelle. Vertaistutortoiminta on opiskelijoiden vertaistukea, jolla edistetään hyvinvointia ja ryhmäytymistä oppilaitoksessa. Vertaistutoroinnin hyödyistä on runsaasti näyttöä, tosin suurin osa tutkimuksista keskittyy tutoroinnin vaikutuksiin nimenomaan tutoroitavissa oppilaissa, ei niinkään tutoreissa itsessään.
Vertaistutortoiminta edistää vertaistutorina toimineen nuoren hyvinvointia, ja ehkäisee syrjäytymistä tarjoamalla mielekkäitä sosiaalisia suhteita ja auttaa kiinnittymään kouluyhteisöön. Vertaistutorin rooli tukena ja turvana koettiin merkityksellisenä ja tärkeänä. Nuoret kokevat, että tutortoiminta on tärkeä linkki nimenomaan muiden opiskelijoiden ja opettajien välillä. Yhteisöllinen, avoin ja turvallinen oppilaitos, jossa hyvinvoinnin taitoja voi oppia arvostavassa hengessä, on tutortoiminnan ydintä.
Nuoret viettävät ison osan ajastaan koulussa, ja siellä solmitaan suurin osa ystävyyssuhteista. Koulutuksen onkin todettu olevan keskeinen terveyden ennustaja ja tärkeä tekijä syrjäytymisen ehkäisyssä. Ryhmäytyminen ja sosiaaliset suhteet opintojen alussa ovat merkittävä tekijä toisen asteen opintojen jatkumisessa. Nuorten kokema yksinäisyys on huomattava riskitekijä keskeyttää koulu, ja sitä esiintyy etenkin nivelvaiheissa siirtyessä esimerkiksi peruskoulusta toiselle asteelle. Vertaistutortoiminta on opiskelijoiden vertaistukea, jolla edistetään hyvinvointia ja ryhmäytymistä oppilaitoksessa. Vertaistutoroinnin hyödyistä on runsaasti näyttöä, tosin suurin osa tutkimuksista keskittyy tutoroinnin vaikutuksiin nimenomaan tutoroitavissa oppilaissa, ei niinkään tutoreissa itsessään.
Vertaistutortoiminta edistää vertaistutorina toimineen nuoren hyvinvointia, ja ehkäisee syrjäytymistä tarjoamalla mielekkäitä sosiaalisia suhteita ja auttaa kiinnittymään kouluyhteisöön. Vertaistutorin rooli tukena ja turvana koettiin merkityksellisenä ja tärkeänä. Nuoret kokevat, että tutortoiminta on tärkeä linkki nimenomaan muiden opiskelijoiden ja opettajien välillä. Yhteisöllinen, avoin ja turvallinen oppilaitos, jossa hyvinvoinnin taitoja voi oppia arvostavassa hengessä, on tutortoiminnan ydintä.