Perehdytyssuunnitelma syyttäjänsihteereille
Vesa, Sanna (2024)
Vesa, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051210953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051210953
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on luoda perehdytyssuunnitelma syyttäjänsihteereille. Toimeksiantajana oli Pohjois-Suomen syyttäjäalue. Syyttäjälaitos on käynyt läpi ison organisaatiomuutoksen, ja sen myötä tarve yhtenäisille toimintatavoille on kasvanut. Perehdytyssuunnitelma luo alustan ja tukipilarin yhtenäiselle perehdytykselle ja parantaa perehdytyksen seurantaa. Tarkoituksena on tehostaa ja selkeyttää perehdytysprosessia ja sen seurantaa.
Kehittämismenetelmänä tässä työssä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Havainnointi perustui omaan perehdytykseen ja sen jälkeiseen aikaan. Kirjallisuuskatsauksessa käytin tutkimuksia sekä artikkeleita oppimisen ja mentoroinnin saralta. Painopiste on esihenkilötyössä ja oppimisessa. Esihenkilöiden tärkein tehtävä onnistuneessa perehdytyksessä on tarjota puitteet ja tarvittava tuki perehdyttäjälle, jotta saadaan taattua laadukas ja tasavertainen perehdytys kaikille uusille työntekijöille. Perehdyttäjien pitää osata perehdyttää, heidän pitää osata ottaa huomioon erilaiset oppijat ja heidän taustansa. Perehdytystä pitää muokata perehtyjän osaamisen mukaan painopisteitä muokkaamalla tehostetaan perehdytystä ja säästetään myös aikaa.
Muutos on tänä päivänä pysyvä olotila. Sen hyväksyminen osaksi arkea voi joskus olla haastavaa. Syyttäjälaitos kehittyy hurjaa vauhtia ja henkilöstö sen mukana, muutoksia tuo mukanaan myös sukupolven vaihdos, joka on tulossa vastaan vääjäämättä. Hiljaisen tiedon häviäminen pitää tiedostaa ja miettiä tapoja sen jakamiseen. Tässä työssä nostan mentoroinnin yhdeksi perehdytyksen tavaksi ja hiljaisen tiedon jakamisen työkaluksi.
Opinnäytetyön tuloksena laadittiin perehdytyssuunnitelma toimeksiantajalle ja sitä muokattiin käyttäjien palautteiden mukaan. Suunnitelma tehtiin Exceliin, jolloin se on helposti muokattavissa. Suunnitelma otetaan käyttöön tulevaisuudessa, joten sen konkreettista toimivuutta ei tässä työssä arvioida.
Kehittämismenetelmänä tässä työssä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Havainnointi perustui omaan perehdytykseen ja sen jälkeiseen aikaan. Kirjallisuuskatsauksessa käytin tutkimuksia sekä artikkeleita oppimisen ja mentoroinnin saralta. Painopiste on esihenkilötyössä ja oppimisessa. Esihenkilöiden tärkein tehtävä onnistuneessa perehdytyksessä on tarjota puitteet ja tarvittava tuki perehdyttäjälle, jotta saadaan taattua laadukas ja tasavertainen perehdytys kaikille uusille työntekijöille. Perehdyttäjien pitää osata perehdyttää, heidän pitää osata ottaa huomioon erilaiset oppijat ja heidän taustansa. Perehdytystä pitää muokata perehtyjän osaamisen mukaan painopisteitä muokkaamalla tehostetaan perehdytystä ja säästetään myös aikaa.
Muutos on tänä päivänä pysyvä olotila. Sen hyväksyminen osaksi arkea voi joskus olla haastavaa. Syyttäjälaitos kehittyy hurjaa vauhtia ja henkilöstö sen mukana, muutoksia tuo mukanaan myös sukupolven vaihdos, joka on tulossa vastaan vääjäämättä. Hiljaisen tiedon häviäminen pitää tiedostaa ja miettiä tapoja sen jakamiseen. Tässä työssä nostan mentoroinnin yhdeksi perehdytyksen tavaksi ja hiljaisen tiedon jakamisen työkaluksi.
Opinnäytetyön tuloksena laadittiin perehdytyssuunnitelma toimeksiantajalle ja sitä muokattiin käyttäjien palautteiden mukaan. Suunnitelma tehtiin Exceliin, jolloin se on helposti muokattavissa. Suunnitelma otetaan käyttöön tulevaisuudessa, joten sen konkreettista toimivuutta ei tässä työssä arvioida.